Google Translate

Vårt medietilbud

T-bane/Trikk/Buss

Tog

Shopping

Gater & Torg

Spesialløsninger

Prisliste
Programmatisk
Kampanjerapportering
Hvorfor utendørsreklame
Innsikt

Produkter & Tjenester

Om oss

Selskapet

Kontakt

Ledig stilling

Aktuelt

| Personvernerklæring |
JCDecaux Logo

Hvorfor skal du reklamere utendørs?

28. januar 2025

Dersom du bruker utendørskanalen (OOH) riktig, vil du som annonsør oppnå gode resultater fort. Det er likevel viktig å være klar over kanalens styrker og eventuelle svakheter, egenskapene til de ulike formatene og hvordan man effektivt kombinerer utendørsreklame med andre kanaler i mediemiksen.

Stort digitalt spillerom

Utendørsreklame for serien Milliardærøya på Oslo S.

Reklame for Milliardærøya på Oslo S.

Den digitale distribusjonen i utendørskanalen er betydelig i Norge, men spesielt sterk i byer og publikumstette områder. Sterkest distribusjon kan annonsører oppnå i Oslo, hvor DOOH (Digital Out of Home) når over 80% av befolkningen per uke. En stor fordel annonsører har når de benytter digitale utendørsflater, er fleksibiliteten. Det er enkelt å tilpasse budsjetter etter behov, og det er enkelt å endre motiv underveis i kampanjen. I tillegg kan kampanjen tidsstyres og settes live raskt, og følgelig øke relevansen betydelig ved å for eksempel utnytte og spille på hendelser i nyhetsbildet.

PrDOOH i kraftig vekst

Programmatisk utendørskampanje for Sony Music med bilde av Ina Wroldsen.

Programmatisk utendørskampanje med værtriggere for Sony Music.

En annonseringsmulighet som er i voldsom utvikling i vår kanal er PrDOOH (Programmatic Digital Out Of Home). Ved å benytte programmatisk gis annonsørene nærmest full fleksibilitet og det åpner for en rekke kreative variasjoner på tvers av ulike segmenter. Fordelene med å benytte PrDOOH er videre at vi alltid har tilgjengelig varelager, samt at annonsører kan starte og stoppe kampanjene sine selv. Følgelig øker mulighetene til å treffe forbrukeren enda mer nøyaktig og kontekstuelt.

JCDecaux har i tillegg investert tungt i enda mer presis publikumsdata. Denne dataen vil vi, sammen med annonsører, benytte i planleggingen av kampanjer på vår Data Management plattform (DMP) Displayce. Dette gir annonsører mulighet til å kjøpe eksponeringer svært presist mot ønskede målgrupper.

Reis sammen med målgruppen din

Morgenlevering på takbuer og ukesplakater inne på T-banen.

Morgenlevering pryder T-banen med takbuer og ukesplakater.

Innvendig kollektivreklame har historisk vært en svært populær mediekanal for annonsører som søker ekstra oppmerksomhet i Oslo-området.

Kanalen har lang eksponeringstid mot forbrukere, som bokstavelig talt reiser sammen med reklamen. Et eksempel er T-banen i Oslo, hvor det gjennomføres over 2,1 millioner reiser ukentlig, med en gjennomsnittlig reisetid på 11,6 minutter. Videre er det slik at vi i JCDecaux nå kun selger 100% av innvendige flater i samme driftsart til samme annonsør. Du har som annonsør følgelig hele publikummet for deg selv, noe som åpner opp for et hav av kommunikasjonsmuligheter.

Effektiv dekning med klassisk OOH

Cheeze Doodles på Eurosize.

Cheez Doodles på eurosize ved T-banen.

Det klassiske varelageret er fortsatt garantisten for bred nasjonal dekning i vår kanal. Klassiske reklameflater er bredt distribuert i leskur, på frittstående reklameflater langs vei og i populære publikumsområder – gjerne i kombinasjon med reklame utvendig på trikker og busser i Oslo sentrum og i områdene rundt hovedstaden.

Våre reklameinnstallasjoner gir annonsører en naturlig tilstedeværelse og egner seg svært godt til både kjøpsutløsende- og merkevarebyggende aktiviteter.

Finn ut mer om de ulike medievariantene her.

Reklame med det lille ekstra

Rituals showcase utenfor Oslo City.

Showcase med Rituals utenfor Oslo City.

Etterlatt inntrykk er alfa omega når det kommer til reklame, og dette forsterkes ytterligere dersom din kampanje gjør noe uventet, smart, eller på annen måte bidrar positivt til historien annonsører ønsker å fortelle til sine målgrupper.

Det finnes en rekke kreative virkemidler og muligheter i vår kanal, som annonsører kan ta i bruk for å gi kampanjen, nettopp: Det lille ekstra. Ut-av-format, spesialbygde showcases, helfoliering av leskur, bruk av ny teknologi, kreative stunts, sampling og mye mer. Det er egentlig kun fantasien som setter grenser! Med slike spesialløsninger vil ikke annonsører bare styrke kommunikasjonen med sine målgrupper, men også bidra til effekt og fortjent spredning i andre mediekanaler.

Se eksempler på kreative kampanjer.

Utendørs + andre mediekanaler = sant

Helfoliert leskur med Squid Game på Aker Brygge.

Helfoliert leskur med Squid Game på Aker Brygge.

Utendørskanalen jobber godt alene, men som alle andre mediekanaler best i effektiv kombinasjon med andre – særlig mobil. Forbrukere som først blir eksponert for reklame i vår kanal og som samtidig får denne opp på sin mobil, responderer oftere og sterkere på budskapet sammenlignet med de som kun ser reklamen i én kanal. Enhetlige budskap i begge kanaler øker samtidig denne sannsynligheten ytterligere.

Vil du vite mer om oss i JCDecaux eller utendørsreklame generelt? Ta gjerne kontakt med oss for en prat!

 

 

Kanskje du også liker…

Hvorfor vokser utendørskanalen?

Hvorfor vokser utendørskanalen?

Utendørskanalen (OOH) har aldri vært viktigere for norske annonsører. Utendørsandelen av reklamekjøp gjennom norske...