Utendørskanalen (OOH) har aldri vært viktigere for norske annonsører. Utendørsandelen av reklamekjøp gjennom norske mediebyråer var i 2024 rekordhøye 8,6%. En vekst på hele 11 prosent sammenlignet med 2023 (Mediebyråforeningen). Denne veksten forventes å fortsette i 2025, og vi vil under løfte frem noen hovedforklaringer på hvorfor vi opplever økt etterspørsel etter OOH.
Skaper effekt for annonsører på de mest kritiske stegene i kjøpstrakten
Den viktigste forklaringen til at utendørskanalen vokser er ganske enkelt at reklamen i vår kanal hjelper annonsørene med å nå sine kommunikasjonsmål. Utendørsreklame skaper oppmerksomhet og bygger merkevarer for annonsører øverst i trakten. Vår distribusjon skaper bred nasjonal dekning og evner samtidig å kommunisere effektivt med publikum på en naturlig måte når disse er på sitt mest mottagelige.
Videre får vi stadig en viktigere rolle i mediemiksen når målet er å kommunisere mot forbrukere som befinner seg i den viktige vurderingsfasen midt i trakten. Veien er kort fra en utendørseksponering til annonsørenes hjemmeside eller kampanjeside på web – utendørs driver onlinetrafikk. Annonsører blir også stadig flinkere til å bygge en kreativ bro mellom eksponeringer på våre flater og aktiviteter de samtidig gjør online. Den pågående tredjeparts-cookie-døden har akselerert viktigheten av å ha et bevisst forhold til dette for å snakke effektivt med konsumenter. Midt i trakten er en fase som forbrukere bruker tid i, spesielt før de skal foreta mer kostnadskrevende innkjøp.
Våre aktiverende egenskaper i bunnen av trakten, nær kjøpsøyeblikket, er noe mange annonsører har meget god erfaring med. En egenskap som har styrket seg i takt med digitaliseringen av utendørskanalen og den økte etterspørselen etter programmatiske kjøp i vår kanal. Utendørskanalen tilbyr i dag annonsører full fleksibilitet, noe som har åpnet enda mer opp for både store og små annonsebudsjetter.
6 gode egenskaper med utendørsreklame
1. Dekningskanalen
En av våre aller viktigste egenskaper, er evnen til raskt å bygge lokal og nasjonal dekning. Utendørskanalen er bredt distribuert, og tilstede i de mest publikumstette områdene i Norge. Alene, eller i kombinasjon med de andre utendørsaktørene, evner vi å nå store deler av Norges befolkning med både klassiske og digitale utendørsreklameflater.
2. Merkevarebyggeren
En annen viktig årsak til at utendørsreklame vokser er våre merkevarebyggende egenskaper. Utendørskanalen evner å skape positiv oppmerksomhet og forventninger til både nye og eksisterende merkevarer. Store formater, både analogt og digitalt, i kombinasjon med bred dekning er kommunikasjonsegenskaper som gjør at reklamen på våre flater blir lagt merke til og snakket om.
3. Unge målgrupper
Utendørsreklame finnes først og fremst i befolkningstette områder, der kampen om oppmerksomheten er størst. Vi kommuniserer derfor svært effektivt med de som reiser mest med kollektivt og de som bruker byene mest. Dette er attraktive målgrupper – spesielt unge mennesker.
4. Troverdighet
Forbrukere stoler på det som kommuniseres på våre reklameflater. Annonsører verken lyver eller lover for mye i det offentlige rom. Kommersielle budskap i utendørskanalen blir derfor tatt på alvor og har høy troverdighet.
5. Minst irriterende kanalen
Undersøkelser viser at digitale kanaler er en versting når det gjelder å skape irritasjon blant brukere. Utendørsreklame har en naturlig tilstedeværelse i folks hverdag. Reklamen invaderer ikke forbrukernes privatliv og oppleves derfor som en av de minst irriterende reklameformene.
Vil du lære mer om hvorfor du skal annonsere utendørs? Les mer her.