Google Translate

Vårt medietilbud

T-bane/Trikk/Buss

Tog

Shopping

Gater & Torg

Spesialløsninger

Prisliste
Programmatisk
Kampanjerapportering
Hvorfor utendørsreklame
Innsikt

Produkter & Tjenester

Om oss

Selskapet

Kontakt

Ledig stilling

Aktuelt

| Personvernerklæring |
JCDecaux Logo

Hvorfor vokser utendørskanalen?

27. januar 2025

Utendørskanalen (OOH) har aldri vært viktigere for norske annonsører. Utendørsandelen av reklamekjøp gjennom norske mediebyråer var i 2024 rekordhøye 8,6%. En vekst på hele 11 prosent sammenlignet med 2023 (Mediebyråforeningen). Denne veksten forventes å fortsette i 2025, og vi vil under løfte frem noen hovedforklaringer på hvorfor vi opplever økt etterspørsel etter OOH.

Skaper effekt for annonsører på de mest kritiske stegene i kjøpstrakten

Den viktigste forklaringen til at utendørskanalen vokser er ganske enkelt at reklamen i vår kanal hjelper annonsørene med å nå sine kommunikasjonsmål. Utendørsreklame skaper oppmerksomhet og bygger merkevarer for annonsører øverst i trakten. Vår distribusjon skaper bred nasjonal dekning og evner samtidig å kommunisere effektivt med publikum på en naturlig måte når disse er på sitt mest mottagelige.

Videre får vi stadig en viktigere rolle i mediemiksen når målet er å kommunisere mot forbrukere som befinner seg i den viktige vurderingsfasen midt i trakten. Veien er kort fra en utendørseksponering til annonsørenes hjemmeside eller kampanjeside på web – utendørs driver onlinetrafikk. Annonsører blir også stadig flinkere til å bygge en kreativ bro mellom eksponeringer på våre flater og aktiviteter de samtidig gjør online. Den pågående tredjeparts-cookie-døden har akselerert viktigheten av å ha et bevisst forhold til dette for å snakke effektivt med konsumenter. Midt i trakten er en fase som forbrukere bruker tid i, spesielt før de skal foreta mer kostnadskrevende innkjøp.

Våre aktiverende egenskaper i bunnen av trakten, nær kjøpsøyeblikket, er noe mange annonsører har meget god erfaring med. En egenskap som har styrket seg i takt med digitaliseringen av utendørskanalen og den økte etterspørselen etter programmatiske kjøp i vår kanal. Utendørskanalen tilbyr i dag annonsører full fleksibilitet, noe som har åpnet enda mer opp for både store og små annonsebudsjetter.

6 gode egenskaper med utendørsreklame

1. Dekningskanalen

En av våre aller viktigste egenskaper, er evnen til raskt å bygge lokal og nasjonal dekning. Utendørskanalen er bredt distribuert, og tilstede i de mest publikumstette områdene i Norge. Alene, eller i kombinasjon med de andre utendørsaktørene, evner vi å nå store deler av Norges befolkning med både klassiske og digitale utendørsreklameflater.

2. Merkevarebyggeren

En annen viktig årsak til at utendørsreklame vokser er våre merkevarebyggende egenskaper. Utendørskanalen evner å skape positiv oppmerksomhet og forventninger til både nye og eksisterende merkevarer. Store formater, både analogt og digitalt, i kombinasjon med bred dekning er kommunikasjonsegenskaper som gjør at reklamen på våre flater blir lagt merke til og snakket om.

3. Unge målgrupper

Utendørsreklame finnes først og fremst i befolkningstette områder, der kampen om oppmerksomheten er størst. Vi kommuniserer derfor svært effektivt med de som reiser mest med kollektivt og de som bruker byene mest. Dette er attraktive målgrupper – spesielt unge mennesker.

4. Troverdighet

Forbrukere stoler på det som kommuniseres på våre reklameflater. Annonsører verken lyver eller lover for mye i det offentlige rom. Kommersielle budskap i utendørskanalen blir derfor tatt på alvor og har høy troverdighet.

5. Minst irriterende kanalen

Undersøkelser viser at digitale kanaler er en versting når det gjelder å skape irritasjon blant brukere. Utendørsreklame har en naturlig tilstedeværelse i folks hverdag. Reklamen invaderer ikke forbrukernes privatliv og oppleves derfor som en av de minst irriterende reklameformene.

Vil du lære mer om hvorfor du skal annonsere utendørs? Les mer her.

 

 

Kanskje du også liker…