Google Translate

Vårt medietilbud

T-bane/Trikk/Buss

Tog

Shopping

Gater & Torg

Spesialløsninger

Prisliste
Programmatisk
Innsikt

Produkter & Tjenester

Om oss

Selskapet

Kontakt

Ledig stilling

Aktuelt

| Personvernerklæring |
JCDecaux Logo

VIOOH Automation lanseres

Torgeir Johannessen

1. desember 2020

I disse dager gjennomfører JCDecaux en liten revolusjon i utendørskanalen, med lanseringen av det nye planleggingsverktøyet VIOOH Automation. Verktøyet gjør det nå mulig for norske annonsører å planlegge ønsket eksponering på JCDecaux sine digitale flater mye mer målrettet.

 

– Frem til nå har norske annonsører kjøpt en serie- eller enkeltflater på våre digitale arenaer. Gjerne på bestemte tidspunkter eller dager, og ofte med utgangspunkt i et dekningsbehov nasjonalt eller lokalt. Publikumet har blitt en konsekvens av de flatene annonsørene har kjøpt. Slik er det fortsatt hos våre konkurrenter, men ikke lenger hos oss. Takket være nye data og VIOOH Automation, blir flatene nå en konsekvens av det kommunikasjonsbehov du som annonsør til enhver tid definerer at du har i vår kanal. Du kan som annonsør starte planleggingen med dine budsjettrammer, periode, en bestemt målgruppe, distribusjon eller et publikumsvolum. VIOOH Automation vil da foreslå dager/tidspunkter og lokasjoner som optimaliserer «briefen» mest effektivt. Enkelt forklart! Du kan nå gjøre kjøpene på våre flater mye mer presist, og dette er ikke mindre enn en liten revolusjon i vår kanal, sier salgsdirektør Torgeir Johannessen.


JCDecaux blir med dette for alvor en digital aktør. Og vi blir det med en valuta som er mer presis enn det online-kanalene tilbyr sine annonsører.

– Online-kanalene selger i hovedsak OTS (Opportunity To See) eller Viewable impressions, men synlighetsstudier viser dessverre at en stor andel av online-annonseringen aldri blir sett. Annonsørene får m.a.o. ikke den eksponeringen de betaler for. Dette jobbes det sikkert godt med og på et tidspunkt kommer de nok frem til en bedre løsning. Men! Foreløpig tilbyr vi en renere valuta. Hos oss betaler annonsørene kun for det publikummet som faktisk har sett utendørsreklamen, fortsetter Johannessen.

Viooh
 
Det er Ingrid Margrethe Hillestad, researchansvarlig i JCDecaux sin markedsavdeling, som har gjort det aller meste av datainnhentingen.

– Ved hjelp av bl.a. tellere ved innganger til kjøpesentre og togstasjoner, samt automatiske trafikktellinger lags vei, har JCDecaux tilgang til bruttopublikummet pr. time på alle våre digitale arenaer. Anerkjente studier av bevegelsesmønster samt beacons installert på våre digitale flater, forteller oss hvordan folk beveger seg på den enkelte arena. Dette gir oss OTS på hver eneste flate, men vi gir oss ikke der. Synlighetsstudier i vår kanal viser nemlig også at en stor andel av de som har mulighet til å se reklame på våre reklameflater heller ikke ser på den. Og! I motsetning til Online-aktørene trekker vi fra den andelen. Det vi da sitter igjen med er Viewed Impressions – de som faktisk har sett reklamen på våre reklameflater. Det er disse eksponeringene vi selger til våre annonsører.

Kanskje du også liker…