Tirsdag 16 januar publiserte Kampanje en nyhetssak som presenterte Mediebyråforeningen sitt Mediebarometeret med totaltallene for 2023. Saken hadde overskriften: UTENDØRSSELSKAPER TAR REKORDSTOR ANDEL AV REKLAMEMARKEDET – VELDIG STOLTE. Digitalisering og fallende TV-dekning løfter utendørsmediet til nye høyder.
Overskriften er god, og oppsummerer utendørsåret 2023 på en veldig god måte. Tallene fra Mediebyråforeningen viser dessverre en nedgang for totalmarkedet på 4,8%, men for utendørs er historien en helt annen. Kanalen tar nå 7,7 prosent av reklameomsetningen gjennom norske mediebyråer. Dette er ny andelsrekord. Sagt på en annen måte: Utendørsreklame har aldri vært viktigere for norske annonsører enn det var i 2023.
I nyhetssaken intervjuer Kampanje markedsdirektør Jo-Øystein Slinde i JCDecaux, og med tillatelse fra Kampanje gjengir vi her deler av dette intervjuet.
– Det er tydelig at vi har egenskaper som stadig flere annonsører vil ha når publikumsgrunnlaget er til stede, sier Slinde.
Han tror det er flere grunner til at kanalen fortsetter veksten, selv når totalmarkedet faller, men trekker frem to av dem:
– Hovedgrunnen er digitalisering og mer robust publikumsdokumentasjon. Dette gir annonsører full fleksibilitet i kampanjeplanleggingen.
Utendørskanalen kan i tillegg tjene på at andre kanaler mister kraft, mener Slinde.
– Jeg tror utendørs er en av få kanaler som klarer å absorbere fallet i TV-omsetningen. Den enkle forklaringen på dette er at utendørs som kanal blir en enda viktigere dekningskanal for annonsører når den lineære TV-seingen faller.
Mediebyråenes TV-investeringer falt med 7,4 prosent og er redusert med 239 millioner kroner sammenlignet med 2022.
I nyhetssaken intervjuer Kampanje også direktør for forhandlinger og investeringer i Omnicom Media Group, Jonas Buskop. Han trekker også frem digitaliseringen og TV-nedgangen som hovedårsakene til at utendørsmediet vokser år for år.
– Digitaliseringen gjør at mediet blir mer fleksibelt og kan ta imot mer annonsering uten at man må skru ting opp og ned én gang i uken, sier Buskop til Kampanje.
Tror på god vekst også i 2024
I nyhetssaken kommer det tydelig frem av JCDecaux også er optimistiske til hvordan utendørsmarkedet vil utvikle seg i 2024
Jo-Øystein Slinde er optimistisk på vegne av hele utendørsmarkedet og tror det vil vokse et sted mellom fem og ti prosent i 2024. JCDecaux sitter i dag på omtrent 60 prosent av det norske utendørsmarkedet etter at selskapet i fjor vant storkontrakten med Sporveien Media.
– Nå har vi fått hendene på den mest lukrative kontrakten i Norge. Det blir en spennende oppgave å videreutvikle denne for å kommunisere anda sterkere med befolkningen Oslo- og Stor-Oslo. Dette er superinteressant for oss og for veldig mange annonsører.