Utendørskanalen er den store vinneren på mediemarkedet denne våren. Medieomsetningen gjennom mediebyråene øker totalt 9,6% i de første fem mnd. i 2022 målt mot samme periode i 2021. Utendørskanalen øker med hele 82,8% Totalt bruker annonsører 115 millioner kroner mer i utendørskanalen enn de gjorde i samme periode i 2021. Alt tyder på at dette kommer til å fortsette, først nå i sommerperioden, men også utover høsten.
Bruker 375 millioner kroner mer på reklame i år – utendørs er vekstvinneren
Mange kommer til å benytte «friheten» etter pandemien til reise mer til utlandet i årets sommerferie. Samtidig er det grunn til å tro at reisemønstrene og ferieønskene er endret permanent som en følge av pandemien. Mange har brukt pandemitiden til å investere i hytter og båter – disse vil/må mange benytte i feriene. Andre har for alvor fått øynene opp for hvilket fantastisk ferieland vi bor i, og ønsker trolig å fortsette med å utforske sommer-Norge mer enn de gjorde før. I tillegg skremmes nok mange til å holde seg hjemme av de varslede renteøkningene, og andre igjen opplever vanskeligheter med å få nye pass eller annen dokumentasjon som er nødvendig for å realisere utenlandsferien. Vi vet ikke sikkert, og fasiten har vi ikke før til høsten. Men! Vi mener likevel at det er god grunn til å tro at flere kommer til å holde seg i Norge sommeren 2022, enn de gjorde sist det var en normalsommer – i 2019.
Utendørs er en naturlig del av en normal norsk sommer! Les mer i vår sommerpresentasjon her
Det er likevel ikke bare et økt publikum i sommerperioden som gjør at vi våger å komme med påstanden – Utendørskanalen har aldri vært mer relevant for norske annonsører. Hvorfor, og for hvem?
Den aller viktigste forklaringen til hvorfor, ligger godt forankret i en av våre fundamentale egenskaper som mediekanal. Nemlig utendørskanalens evne til å nå mange mennesker fort. Det som på mediespråket omtales som en mediekanals evne til å bygge dekning. Da forhandlingsdirektør i Dentsu, Harald Eide Fredriksen, i episode 48 av Marketingpodden i februar tittet inn i krystallkulen for 2022, omtalte han jakten på mediekanaler som evner å levere høy og kostnadseffektiv dekning som jakten på The Holy Grail i medieplanleggingen. Vi har dekningsegenskaper som få andre mediekanaler kan matche, godt dokumentert i vår dekningstalls-undersøkelse Outdoor Impact. Denne utendørsegenskapen har mange annonsører benyttet seg av denne våren og denne dekningsjobben kommer vi til å fortsette med utover høsten.
Det korte svaret på – for hvem? – vi er mer relevante for er selvfølgelig annonsørene. I tillegg til dekningsegenskapene er vi gode på både merkevarebyggende- og aktiverende budskap. Andre egenskaper som gjørs oss spesielt relevante i tiden fremover er tilliten folk har til kommersielle budskap i utendørskanalen og vår evne til å kommunisere på en naturlig måte i folks hverdag. Studien – The Moment For Trust – viser at bare 34% av forbrukerne stoler på merkevarene de vanligvis bruker, men at hele 81% sier at tillit er en avgjørende faktor i folks kjøpsreiser. Den samme studien konkluderer med at utendørs bygger tillit til merkevarer sterkere enn noen annen mediekanal! En annen studie fra Mindshare viser med tydelighet at folk i liten grad lar seg irritere av reklame i utendørskanalen. En av hovedgrunnene er at vi sjelden oppleves som påtrengende og at vi har en naturlig tilstedeværelse i folks hverdag.
Nå gleder vi oss til en deilig utendørssommer, for deretter å ta fatt på det som kommer til å bli den sterkeste utendørshøsten i Norge noensinne.