Google Translate

Vårt medietilbud

T-bane/Trikk/Buss

Tog

Shopping

Gater & Torg

Spesialløsninger

Prisliste
Programmatisk
Kampanjerapportering
Innsikt

Produkter & Tjenester

Om oss

Selskapet

Kontakt

Ledig stilling

Aktuelt

| Personvernerklæring |
JCDecaux Logo

Utendørsbransjen valgte Ipsos

8. november 2022

Outdoor Media AS – det felles eide selskapet som er etablert for å ivareta utendørsbransjens valuta og publikumsmålinger – mottok etter en svært grundig anbudsprosess svar fra fem av de ledende globale og europeiske selskapene innenfor dette fagfeltet i Norge og Europa. Valget falt til slutt på Ipsos, som nå blir leverandør av neste generasjons publikumsmålinger i Norge. Løsningen utvikles i løpet av de neste 18 månedene og vil bli introdusert til det norske markedet i 2024.

Ipsos sin metodikk er en av de mest avanserte og pålitelige for å måle effekten av utendørsannonsering, og de har dokumentert erfaring fra mange europeiske markeder. Country Manager i Ipsos Norge, Nathalie Eyde Warembourg, er naturlig nok svært fonøyd med resultatet.

– Utendørs er en svært spennende mediekanal som har digitalisert tilbudet sitt og viser stor vekst i Norge. Vi er glade for den annerkjennelse og tillitt som Outdoor Media AS viser oss. Med all vår erfaring fra dokumentasjon av OOH valuta i andre markeder og kombinasjon av den lokale ekspertise i å samle relevant og pålitelig data, skal vi sammen levere en innovativ og fremtidsklar løsning for det norske markedet. Vi ser frem til samarbeidet og bistå Outdoor Media med å levere sin ambisiøse visjon.

De nye publikumsmålingene vil kombinere svært nøyaktige data på mikronivå fra en omfattende reiseundersøkelser, Big Data fra flere kilder og avanserte modelleringsmetoder. Løsningen måler alle paneler (digitale og analoge) på tvers av ulike miljøer, noe som betyr at ulike formater og nettverk måles i ett og samme system.

Styreformann i Outdoor Media AS, og administrerende direktør i JCDecaux Norge, Øyvind Markussen, er også svært fornøyd med resultatet og ser frem til å kunne tilby de nye målingene til det norske markedet.

– I kombinasjon med deres teknologiavdeling MGE Data, la Ipsos frem den beste løsningen. Ipsos sine tilnærminger tillater en økning i utvalgsstørrelse via multi-sensor sporingsenheter, oppbygging av «syntetiske deltakere» og utvidet modellering. Alt av data er fusjonert i et sofistikert og brukervennlig planleggingsverktøy. Det virkelige arbeidet starter nå med et grundig feltarbeid og en reklassifisering av hele paneldatabasen. Vi er sikre på at den nye Outdoor Impact-løsningen vil sette den norske utendørskanalen i forkant når det gjelder mediemåling, sier Øyvind Markussen, styreformann i Outdoor Media AS, og administrerende direktør i JCDecaux Norge.

Det er teknisk komité i Outdoor Media, bestående av representanter for utendørsselskapene, Mediebyråforeningen og Anfo, som drifter dagens undersøkelse. Denne er tilgjengelig for byråer og annonsører gjennom verktøyet CAFAS. Et verktøy som lever i beste velgående og som selvfølgelig vil være tilgjengelig for bransjen frem til det nye systemet er på plass.

Det er også teknisk komité i Outdoor Media som sammen med Ipsos og MGE Data skal utvikle den nye undersøkelsen som vil gi mediebyråer og annonsører muligheten til å planlegge utendørskampanjer med enda bedre presisjon gjennom et nettbasert planleggingsverktøy.

– Den nye Outdoor Impact-løsningen vil være et helt nytt system for utendørsmediene, med betydelig større kapasitet til å analysere OOHs ytelse på et mer granulært nivå på tvers av ulike målgrupper, lokasjoner og formater. Vi er glade for å samarbeide med Ipsos i dette spennende prosjektet, sier Bjørn Erik Aasebø, leder for teknisk komité i Outdoor Media og Head of Agency i Clear Channel.

Bakgrunn

Den norske utendørsbransjens publikumsmålinger er organisert i Outdoor Media AS – eiet 50/50 av JCDecaux og Clear Channel. Ocean Outdoor er også deltager i prosjektet, som således omfatter mer enn 90 prosent av markedet for norsk utendørsreklame.

• Outdoor Impact gir annonsører og byråer et bedre grunnlag for å planlegge sine utendørskampanjer. De tre hovedaktørene samarbeider allerede rundt dekningstallene for utendørskanalen, i dag levert av Simon Cooper Associates – gjennom verktøyet CAFAS.

• Grunnet veksten i den digitale andelen av utendørsprodukter er det nå behov for målingsverktøy som er mer granulære og enklere å håndtere med fortløpende oppdateringer.

• Ipsos er i dag verdensledende på mediemålinger. Deres Gold Standard-tilnærming for utendørs leveres i dag i flere land inkludert Storbritannia og Frankrike. Her benytter bl.a. Multi-Sensor Tracking (MST) enheter. Dette vil også bli benyttet i Norge. MGE Data, Ipsos sin dedikerte enhet innen utendørsmålinger, skal bistå med dataanalyse, programvareutvikling og tekniske løsninger innen mobilitet og geomarkedsføring.

 

Kanskje du også liker…