Nå oppretter vi et eget kreativt salgsteam. Vår salgsdirektør, Torgeir Johannessen, kan fortelle at vi ser en fantastisk vekst på dette området.
– I år har vi gjennomført ulike Innovate-aktiviteter nesten hver eneste uke. Noen av aktivitetene er direktebestillinger av kunde og byrå, men de aller fleste ideene er faktisk unnfanget internt hos oss. Vi utfordrer alltid egne formater og arenaer, men vi har aldri behandlet dette som et eget forretningsområde. Det gjør vi noe med nå, og har opprettet et eget avdeling for Creative Sales.
Johannessen sier at etableringen i første omgang kun om en liten omorganisering internt, men det kan bli aktuelt med ansettelser etter hvert.
– Vi har allerede de flinkeste folka i bransjen på dette området hos oss, og vi har nå samlet disse i et eget Creative Sales-team. Vi ansetter ikke noen nye nå, men det kan fort bli aktuelt. Vi skal videre jobbe enda mer målrettet for å hjelpe annonsører til å utnytte mulighetene i vår kanal. Vi skal ganske enkelt bli enda bedre på noe vi allerede er veldig gode på.
Det er Stian Stark Husby som leder det nye kreative salgsteamet som ble dannet 1. oktober, og som nå blir en fast del av selskapets salgsavdeling.
– Dette er selvfølgelig veldig spennende. Vi har fått i oppgave å gjøre enda mer av de vi liker aller best. Vi skal tenke nytt og vi skal utfordre formater og mediearenaer for å skape enda mer effektiv kommunikasjon for annonsører i vår kanal. Vi er opptatt av å få gode briefer når vi jobber med annonsører. Denne briefen fra ledelsen i JCDecaux kunne ikke ha vært bedre.
Både annonsører og byråer har allerede applaudert denne endringen, som i praksis trådte i kraft 1. oktober. Annonsøren som kanskje har utnyttet denne kreative muligheten i utendørskanalen mest det siste året er Prime Video. Chief Strategy Officer i Initiative Kåre Hauge, som hjelper Prime Video i Norge, er også strålende fornøyde.
– JCDecaux har virkelig gjort seg bemerket på dette området det siste året. Sammen har vi, og som oftest med Stian & Co i førersetet, virkelig skapt utendørsmagi. Et tydelig bevis på dette er at flere av løsningene har blitt sendt videre fra Norge til andre europeiske markeder etterpå. Både The Boys-fontenen og Grand Tour-installasjonen har gått sin seiersgang. At JCDecaux nå velger å fokusere enda mere på et område som de allerede er så gode på er godt nytt for både byråer og annonsører.