JCDecaux utvider nå den digitale porteføljen på landets togstasjoner. Etter utbyggingen vil vårt digitale nettverk dekke 87% av det togreisende publikummet på ca. 80 millioner passasjerer årlig.
I den første kontraktsperioden ble de største togstasjonene i Oslo, samt hovedstasjonene i Bergen, Trondheim og Stavanger, prioritert med tanke på etableringen av digitale reklameflater. Gjennom det siste året har vi startet fase 2 av digitaliseringen som omfatter en rekke stasjoner i randkommunene til Oslo. Alle de travleste togstasjonene i landet er nå digitalisert og digitalpublikumet vi tilbyr norske og utenlandske annonsører har følgelig økt radikalt fra et allerede høyt nivå.
Valutaen på alle våre digitale reklameflater er publikumsbasert og JCDecaux følger selvfølgelig derfor publikumsutviklingen på alle digitalarenaer nøye. Tall fra Bane NOR viser at antall togpassasjerer i Norge økte fra 62 til 80 millioner i perioden 2012 til 2019.
Les også: Eventyrlig passasjervekst
Hva betyr så denne kraftige digitaliseringen av togstasjonene i Norge?
Det aller viktigste er naturligvis at annonsører nå har muligheten til å kommunisere på digitale reklameflater på stasjoner som hver dag besøkes av om lag 87% av det togreisende publikummet i Norge.
Det betyr at annonsører ved hjelp av vårt planleggingsverktøy VIOOH Automation kan kjøpe dette publikummet svært presist. Og! Det betyr at annonsører kan kjøpe dette attraktive publikummet programmatisk gjennom vår SSP VIOOH Exchange. Kommunikasjonen kan da enkelt styres i bestemte områder pr. time, og i tillegg gjøres enda mer relevant ved å hekte på eksterne datakilder som f.eks. vær, salgsdata osv.
I sum gjør den massive digitaliseringen av norske togstasjoner en allerede attraktiv mediearena enda mer kraftfull, fleksibel og tilgjengelig for både norske og utenlandske annonsører.