En «Bad Hair Day» er noe de fleste kan kjenne seg igjen i. LYKO bruker utendørskanalen til å spille på humor og selvironi når de her viser frem dårlige hårdager for tusenvis av forbipasserende i hovedstaden.
LYKO har som ambisjon å være lekne og relevante i kommunikasjonen med målgruppen, og markedsteamet har i dette tilfellet selv stilt opp som modeller i en kampanje for hårprodukter. Store, rufsete og bustete parykker er plassert på toppen av reklameflatene.
Den kreative ideen kom fra LYKO selv, mens Orange Orange og Nick Sampson ble valgt som samarbeidspartnere for å realisere kampanjen.
– Helt uretusjert
Vi ønsker ikke å bruke løsninger som stockbilder, hvor vi ikke kan garantere at bildene ikke er retusjerte. Så her var det bare for markedsavdelingen å kaste seg rundt og ringe en fotograf. Det er sånn vi, som alle andre, kan se ut når vi har en dårlig hårdag. Det er selvfølgelig en litt rar opplevelse å se seg selv på store plakater, men reaksjonene har vært fantastiske. Vi har også fått mange positive tilbakemeldinger internt, og det er jo alltid litt ekstra hyggelig, sier Thea Heen, Head of Marketing i LYKO Norway.
Kampanjen ble utarbeidet i samarbeid med oss i JCDecaux, og de hårete løsningene var å se på både Oslo S og Aker Brygge. To svært sentrale lokasjoner i Oslo sentrum som til sammen har omlag én million besøkende i uken.
Også mediebyrået Flokk, som har jobbet tett med LYKO siden oppstarten i 2020, er svært fornøyde med resultatet.
Dette er et godt eksempel på hvordan utendørsreklame engasjerer publikum. Dette uttaket begeistrer publikum med humor og gir dem et budskap de kan relatere seg til. Svært mange tar også bilder av reklamen, som igjen deles og gir kampanjen et liv i sosiale medier. Vi i Flokk er stolte av å samarbeide med en så fremoverlent og leken merkevare som LYKO, sier rådgiver i Flokk, Bettina Nyquist Sommerfelt.
Interessert i flere kreative kampanjer? Se mer her.