Nå har reklamen begynt å rulle ut på de nye storskjermene mellom spor på Stortinget T-banestasjon. Dette markerer det første steget i en omfattende utbygging av et nettverk bestående av totalt 26 storskjermer. Hver av disse har en størrelse på imponerende 10 kvadratmeter. Skjermene vil fra tidlig høst 2025 være tilgjengelige for annonsører på de fire travleste sentrumsstasjonene i Oslo.
Storskjermene mellom spor, som har fått navnet X-track Premium, er tidligere kun benyttet i metroen i storbyene Madrid og Shanghai. Det er derfor fristende å si at JCDecaux med dette bringer en liten «verdensnyhet» til den norske hovedstaden. Store kvalitetsskjermer, rett foran nesen på tusenvis av mennesker, som hver dag venter på T-baneperrongene i Oslo.
Planene for denne utbyggingen var klare allerede da vi tok over kontrakten med Sporveien Media for litt over ett år siden, men her er det mange hensyn og vurderinger som det har tatt tid å avklare. Samarbeidet med Sporveien har vært veldig godt hele veien, og endelig er vi i gang, sier Managing Director i JCDecaux Norge, Gisle Holst Roness.
Fra nå av har annonsører en unik mulighet til å fange oppmerksomheten til de nærmere 200 000 reisende som ukentlig besøker Stortinget T-banestasjon. DNB, Maarud, Max, Munch, Vipps og Thon Hotel er noen av de første annonsørene som allerede er i gang med sine budskap på de nye skjermene, og mange flere er på gang.
Videre utbygging av X-track Premium finner sted på Jernbanetorget og deretter Nationaltheatret. Prosjektet ferdigstilles på den flunkende nye Majorstuen stasjon på den andre siden av sommeren. Når alt er ferdig, vil annonsører ha muligheten til å nå nær 40 prosent av det totale T-banepublikummet i Oslo på de nye storskjermene.
Ett år med JCDecaux og Sporveien
I januar 2024 tok JCDecaux over ansvaret for reklameformidling, drift og vedlikehold av Sporveiens medietilbud i hovedstaden. En avtale som omfatter landets største utendørsreklamenettverk knyttet til kollektivtrafikken i Oslo og deler av Akershus.
JCDecaux har de siste månedene utvidet og fornyet medietilbudet på flere stasjoner, inkludert utskifting av skjermer på Jernbanetorget, Nationaltheatret, Stortinget, Helsfyr, Nydalen og Carl Berner.
Daglig leder i Sporveien Media, Inge Aasen, er svært fornøyd med samarbeidet og moderniseringen av medietilbudet på T-banenettverket i Oslo.
Reisetallene for 2024 har utviklet seg positivt, og inntektene som skapes av at annonsører ønsker å benytte dette reklamenettverket, er veldig viktige i arbeidet med å forbedre det totale kollektivtilbudet i Oslo. Det har vært høy aktivitet det siste året, og vi er veldig fornøyde med resultatet.