Da JCDecaux overtok avtalen med Sporveien Media i januar 2024, tok vi flere tydelige grep for å gjøre utvendig kollektivreklame enda bedre og mer attraktivt for annonsører. Vi jobbet med formatene, og vi bestemte oss for å stenge salget i perioden november til og med februar. Dette fordi vi i de mørkeste månedene ikke kan garantere for å opprettholde den høye kvaliteten. I februar, en liten måned før vi igjen gjør reklameflatene tilgjengelige for byråer og annonsører, ønsket vi å vise hvor kraftfulle og effektive disse flatene er når målet er å nå raskt ut til et stort publikum i hovedstadsområdet. Resultatet ble kampanjen «Bransjetryner», som for tiden pryder busser og trikker i Oslo-området.
Hver dag frakter mer enn 1000 busser og 87 trikker kollektivreisende rundt i Oslo sentrum og i hele Oslo-området. I fire uker vil en rekke av disse ha. karikaturer av kjente ansikter fra mediebransjen på utsiden, akkompagnert av fengende sitater. For eksempel: «Hei, Dag, grei måte å treffe Oslofolk med trøkk her, da?» En tekst som direkte henvender seg til Buying Director, Dag Ormåsen, i Publicis Norge.
Etter suksessen med «Drakånis»-kampanjen for innvendig kollektivreklame i fjor, søkte vi nok en gang kreativ hjelp fra Publicis Kitchen. Denne gangen for å rette søkelyset mot kraften i utvendig kollektivreklame. Det er Hans Martin Rønneseth og Thomas Askim som har kommet opp med ideen om å plassere kjente fjes på byens mest trafikkerte busser og trikker.
Det var gøy å kunne bruke denne plassen til å snakke til gode kollegaer i bransjen. Vi synes illustrasjonene til Geir Moen fikk akkurat den energien vi ønsket, og håper det kan bidra til at byråene husker på disse kule flatene når neste kampanje skal lages, sier Hans Martin Rønneseth og Thomas Askim i Publicis Kitchen.
De som vet, de vet!
Det er totalt elleve velkjente medieansikter som nå suser gjennom Oslo-trafikken. Kampanjen har så langt mottatt utelukkende positive tilbakemeldinger, og det er morsomt å se reaksjonene fra de som kjenner igjen de gøyale karikaturene.
Med denne kampanjen slår vi et slag for egenskapene til utvendig kollektivreklame. Disse flatene er en garantist for annonsører som søker god synlighet i Oslo og området rundt hovedstaden. Vi både håper og tror at humor og gjenkjennelige ansikter vil få målgruppen til å merke seg budskapet,» sier Jo-Øystein Slinde, markedsdirektør i JCDecaux.
Den vanlige mannen eller kvinnen i gata vil kanskje ikke kjenne til detaljene, men det er også noe av sjarmen med denne interne kommunikasjonen. Det er reklame- og mediebyråer samt annonsører som er målgruppen.
«De som vet, de vet,» som Jo-Øystein Slinde sier.
Vi håper at kampanjen bidrar til å vise det kreative potensialet med utvendig kollektivreklame. Her er annonsører sikret høy grad av synlighet i Oslo og omegn. Så, hold utkikk etter bransjetryner neste gang du er utendørs! Vil du vite mer om hvorfor du skal annonsere utendørs? Les mer her.
Dette er bransjetrynene
Hvis du ikke allerede har avslørt de karikerte, her er de såkalte «bransjetrynene» som har sagt ja til å stille opp i kampanjen:
Nikolai Gjertsen i Dentsu
Kristina Skogen i Anorak
Dag Ormåsen i Publicis
Cathrine Dalan i WAL
Per Erik Jarl i Anti
Øystein Halvorsen i Try
Øyvind Waage og Mads Rønold i Per Høj
Aleksander Hetland i SMEH
Pia Ølstad i Nord DDB
Helena Egeland i Bureau
Se flere bilder her: