En stadig økende andel av medieomsetningen i Norge handles programmatisk. 15. november får norske annonsører en ny kanal å handle programmatisk i, når JCDecaux lanserer sin programmatiske plattform – VIOOH Exchange.
Utendørsreklamekanalen når med dette en ny milepæl. JCDecaux gjør seg nå tilgjengelig for en kundegruppe som allerede kjøper mye programmatisk i andre kanaler, og eksisterende utendørsannonsører kan nå enda enklere utnytte fleksibiliteten i de digitale reklameflatene.
JCDecaux mener virkelig alvor med lanseringen. De har satt en av sine beste og mest erfarne til å lede arbeidet. Marius Valle er plukket ut av vanlig tjeneste, og får nå tittelen – Director Programmatic Trading.
Dette er svært og veldig spennende. Både for meg personlig, men aller mest for oss som medie-kanal. Jeg har vært mye rundt hos både byråer og annonsører det siste året, og dette blir veldig godt mottatt. Markedet trenger mer programmatisk kapasitet, og de gleder seg til å få muligheten til å utnytte våre egenskaper enda bedre. De har savnet et merkevarebyggende alternativ, og det får de nå, sier Director Programmatic Trading Marius Valle.
Dentsu får æren av å være de første byrå som kjøper utendørsreklame programmatisk på vegne av sine kunder i Norge. Også her er begeistringen stor.
Da JCDecaux begynte å snakke om programmatisk tok jeg raskt kontakt. Siden har vi hatt en meget god dialog og det er selvfølgelig gøy for oss å være først. Vår jobb er å gi annonsører gode råd, og sørge for at kommunikasjonen blir så effektiv som mulig. Dette gir oss flere valgmuligheter, i en kanal med kommunikasjonsegenskaper som annonsørene trenger mer av i tiden fremover, sier Harald Eide-Fredriksen, Medie- og forhandlingsdirektør i Dentsu Norge.
VIOOH, som er JCDecaux´ eksklusive plattform internasjonalt, ser på Norge som et meget spennende marked.
Jeg er veldig glad for lanseringen av vårt programmatiske tilbud i Norge, sier Jean-Christophe Conti, administrerende direktør i VIOOH. Det har vært et spennende år for VIOOH, og vi fortsetter å utvide over hele kloden. Jeg ser virkelig frem til oppstarten i Norge. Dette gir annonsører i det norske markedet muligheten til å skape enda bedre medieaktiveringer av høy- og målrettet kvalitet, avslutter Conti
Vipps blir den første norske annonsøren som kjøper utendørseksponeringer programmatisk av JCDecaux.
Vi jobber hver dag for at det skal bli enklere for folk å betale og identifisere seg. Utendørs er en viktig kanal for oss, for å gjøre tjenestene våre kjent og for bygge merkevaren Vipps. Det var enkelt å si ja, da vi fikk muligheten til å bli den første programmatiske utendørsannonsøren i Norge. Dette er jo en liten revolusjon for en av de eldste mediekanalene i verden, og revolusjoner er det jo gøy å være med på, sier leder for marked og merkevare i Vipps, Lars Istre.
For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Director Programmatic Trading, Marius Valle. Tlf +4791681015 – marius.valle@jcdecaux.com
About VIOOH
VIOOH is a leading global digital out of home marketplace. Launched in 2018 with headquarters in London, VIOOH’s platform connects buyers and sellers in a premium marketplace, making OOH easily accessible.
Led by a team of digital OOH and programmatic tech experts, VIOOH is pioneering the transformation of the OOH sector, championing its role in enhancing omni-channel digital campaigns through the use of programmatic capabilities and data. VIOOH currently trades programmatically in 14 markets, with more to follow.
For more information about VIOOH, please visit www.viooh.com or follow us on Twitter and LinkedIn.