Google Translate

Vårt medietilbud

T-bane/Trikk/Buss

Tog

Shopping

Gater & Torg

Spesialløsninger

Programmatisk

Prisliste
Kampanjerapportering
Hvorfor utendørsreklame
Aktuelt

Produkter & Tjenester

Om oss

Selskapet

Kontakt

Ledig stilling

| Personvernerklæring |
JCDecaux Logo

Schibsted og JCDecaux: A match made in heaven

Advertising director Hanne Lohne i Schibsted og markedsdirektør Jo-Øystein Slinde i JCDecaux.

4. juli 2025

Vi i JCDecaux inngår samarbeid med Schibsted for å tilby bred og rask dekning i en premium kontekst.

Vi representerer to kanaler som komplementerer og forsterker hverandre. Nå har vi gjort det enda enklere for annonsører å sikre bred dekning med et produkt som har dokumentert effekt på merkevare og salg, sier Jo-Øystein Slinde, markedsdirektør i JCDecaux.

Det er forsåvidt ikke nyskapende å kombinere utendørs- og mobilannonsering. Det har markedsførere gjort i lang tid. For JCDecaux og Schibsted har det vært to hoveddrivere bak etableringen av det nye verdiforslaget: Det skal være enkelt og kostnadseffektivt å kjøpe, og det skal gi effekt. Ideen vokste frem i etterkant av et felles analyseprosjekt med Maarud og Publicis, to år tilbake i tid. Det hele bygger på Justin Gibbons sin teori om hvordan merkevarer kan skape effekt ved å følge formelen P²+C=6, en formel for suksessfull kampanjeplanlegging i en verden uten tredjepartssporing. Det er allerede veldokumentert at kombinasjonen av flere kanaler gir høyere effekt enn å benytte én kanal alene. Teorien til Gibbons tar dette et skritt videre og peker på at kombinasjonen av den private mobilskjermen og den offentlige utendørsskjermen (P²) gir solid effekt når kanalene bindes sammen ved hjelp av tydelige merkevaremarkører.

Det å kunne tilby annonsører eksponeringer på tog- og T-banestasjoner i kombinasjon med mobilannonsering på alle våre nyhetssiter er svært effektivt. Slike kanalallianser gir mening for alle, og jeg både håper og tror at JCDecaux og vi i Schibsted sammen vil skape mange slike muligheter for norske annonsører fremover, sier Hanne Eilen Lohne, annonsedirektør, Schibsted Marketing Services.

Samarbeidet har blitt meget godt mottatt hos begge aktører.

Å tilby annonsørene et slikt produkt er viktig, men det er også essensielt at vi samarbeider og lærer av hverandre. Jeg har møtt mange dyktige folk i Schibsted, inkludert Josephine, Bjørn, Line, Linn, Fredrik og Hanne. Vi lærer mye av hverandre, noe som er svært inspirerende, sier Isak Bjørkquist Olafsrud, Key Account Manager i JCDecaux.

Det er allerede solgt 4 kampanjer før lansering, og det har blitt gjennomført ytterligere kampanjetester av teamet i Schibsted for å underbygge kundeløfte.

Testene viser tydelige tendenser på at denne kanalkombinasjonen gir annonsører økt effekt, både på merkevare og intensjon om handling. Funnene underbygger det vi så i analyseprosjektet med Maarud og Publicis og gjør oss enda sikrere på at vi gjør annonsører en tjeneste ved å tilby denne pakken, sier Line Arneberg, Strategic Insights Manager i Schibsted Marketing Services.

Og! Annonsørene er fornøyde.

Når mediene selv tar slike initiativ, er vi selvfølgelig lydhøre. Ved store lanseringer med romslige budsjetter er det enklere å oppnå god dekning, men for enkelte produkter og vedlikeholdsstrategier er dette mer krevende. Vi valgte å bli med på dette i en tidlig fase, og testene av kampanjen viser at kanalkombinasjonen og pakken de tilbyr gir effekt, sier leder for media og Mills X Kreativ, Silvija Langøen.

Vil du vite mer om samarbeidet? Ta kontakt med oss.

Kanskje du også liker…

Hvorfor vokser utendørskanalen?

Hvorfor vokser utendørskanalen?

Utendørskanalen (OOH) har aldri vært viktigere for norske annonsører. Utendørsandelen av reklamekjøp gjennom norske...