Google Translate

Vårt medietilbud

T-bane/Trikk/Buss

Tog

Shopping

Gater & Torg

Spesialløsninger

Programmatisk

Prisliste

Innsikt & Verktøy

Spesifikasjoner

Kampanjerapportering

Hvorfor utendørsreklame

Produkter & Tjenester

Nyheter

Om oss

Selskapet

Kontakt

Ledig stilling

Varslingsplattform

| Personvernerklæring |
JCDecaux Logo

Kraftig forbedring av medietilbudet

X-Track Premiumskjerm på Majorstuen T-banestasjon.

24. september 2025

I helgen åpnet endelig Majorstuen T-banestasjon opp igjen. Det har vi i JCDecaux gledet oss til lenge, og vi har brukt tiden til en kraftig opprustning av medietilbudet på stasjonen.

Siden midten av juni har Majorstuen T-banestasjonen vært stengt på grunn av oppussingsarbeid. Publikumskapasitet, reiseopplevelse og ikke minst medietilbudet, har i perioden frem til gjenåpningen 20. september, blitt kraftig forbedret.

Majorstuen er en av bærebjelkene i avtalen med Sporveien Media. Medietilbudet er veldig sterkt og det er bare Jernbanetorget som har flere reisende per uke, sier Gisle Holst Roness, administrerende direktør i JCDecaux.

Teamet i JCDecaux står foran den nye X-Track Premium-skjermen på Majorstuen T-banestasjon.

Jørgen Lund, Michal Wasilewski, Pawel Owczarek, Gisle Holst Roness, Elise Hasle i JCDecaux og Inge Aasen i Sporveien Media.

Digitalteamet i JCDecaux har jobbet dag og natt 

Blant oppgraderingene på Majorstuen er 6 store LED-skjermer med reklameflater på begge sider. Skjermene, som står mellom T-banesporene og kommuniserer direkte mot passasjerer som venter på perrongene, er de såkalte X-Track-skjermene, som allerede er etablert på Jernbanetorget, Stortinget og Nationaltheatret. I tillegg til de tosidige X-Track-skjermene, er det etablert åtte nye digitale reklameflater på plattformveggene på stasjonen, i både vest- og østgående retning, samt en rekke klassiske reklameflater. Det gjenstår fortsatt noe arbeid på stasjonsområdet.

Vi etablerer også analoge flater på baksiden av de digitale skjermene og oppover mot Majorstuhuset. Vi håper også å få på plass noen reklameflater i grøntområdene som er planlagt bak plattformen ved østgående retning, men det tar vi senere. Nå er det viktigste å få i gang trafikken igjen og la Sporveien få jobbe i fred, sier Roness.

For å få på plass storskjermene mellom sporene har vi måttet lage et fundament på 12 tonn som disse skjermene står på. Videre har våre folk som har jobbet med montasjearbeidene kun hatt korte perioder til disposisjon – nærmere bestemt kun 2,5 timer om natten når T-banetrafikken står stille.

Dette er svært krevende arbeid som krever spesialkompetanse, planlegging og et helt spesielt fokus på logistikk. Du skal helst ikke ha glemt noe på lageret når de korte tidsvinduene for arbeid mellom spor åpnes. Både bygg- og digitalteamet har blitt satt skikkelig på prøve underveis i denne perioden, og de har bestått med glans. Jeg er både imponert og stolt, sier Roness.

70 000 reisende om dagen

Det er i dag om lag 70 000 reisende som bruker Majorstuen stasjon daglig, og dette vil øke betraktelig i 2029 når Fornebubanen kobles på. Både medietilbudet og oppgraderingene av stasjonen er nå tilpasset den ekstra trafikken dette vil gi.

Med Fornebu-banen på plass kommer det åtte ekstra avganger i timen, som igjen vil øke antall reisende til og fra stasjonen, sier Inge Aasen, daglig leder i Sporveien Media.

Han er glad for at medietilbudet på T-banen nå er tilbake for fullt og forteller at JCDecaux har vært en svært viktig del av oppgraderingen.

Det har vært helt essensielt å ha JCDecaux med helt fra starten av når det gjelder planleggingen av nytt medietilbud.

Hovedmålet med avtalen mellom Sporveien Media og JCDecaux er å sikre milliardverdier til kollektivtrafikken i Oslo-området. Oppgraderingen på Majorstuen T-banestasjon blir en svært viktig del av dette.

Det vil generere betydelige reklameinntekter som går tilbake til kollektivtilbudet og ikke til store amerikanske tech-selskaper, sier Roness.

Stor LED-reklameskjerm på Majorstuen T-banestasjon.

Seks storskjermer er montert mellom spor på Majorstuen T-banestasjon.

Utendørs vokser mest

Utendørsmarkedet i Norge ligger nå på rundt én milliard kroner. Ifølge ferske tall fra Mediebyråforeningen er utendørs også den kanalen med sterkest prosentvis vekst.

Det er tydelig at investeringene i digitale flater og nye, større formater gir effekt. Utendørs treffer bredt og brukes nå av flere annonsører, sier André Thorsen, leder for medier og partnerskap i Atyp, til Kampanje.no.

Kanskje du også liker…