JCDecaux Norge er stolte over å ha gått seirende ut av Bane NOR Eiendoms tilbudskonkurranse og vil også i fortsettelsen ha ansvaret for medietilbudet på alle norske jernbanestasjoner, inkludert Oslo Sentralstasjon, landets største og viktigste kollektivknutepunkt, med nesten én million besøkende hver uke.
Siden 2012 har JCDecaux hatt oppdraget med å formidle reklame på norske togstasjoner. I tilbudskonkurransen ble det blant annet lagt vekt på mobiliseringsevne, gjennomføring og innovasjon.
JCDecaux har mangedoblet verdien av kontrakten siden de overtok ansvaret for reklameformidlingen på våre stasjoner. Vi forventer at den positive utviklingen av medietilbudet vil fortsette, og derigjennom sikre et betydelig leiebeløp til Bane NOR Eiendom og finansieringen av kollektivtrafikken i Norge, sier Morten Stray Floberghagen, Direktør Eiendomsforvaltning i Bane NOR Eiendom.
Togreisende er en svært attraktiv målgruppe for annonsører. Dette er gjerne unge mennesker og småbarnsforeldre, som benytter tog til og fra skole, jobb eller andre fritidsaktiviteter. I 2024 ble det i tillegg satt passasjerrekord med 81,9 millioner togpåstigninger – det høyeste antallet noen gang (Kilde: SSB).

JCDecaux vil med denne kontrakten fortsette å dominere reklamevirksomheten i det norske pendlermarkedet.
Det å forsvare denne kontrakten representerer en betydelig seier for JCDecaux. Oppdraget fra Bane NOR Eiendom gir oss tilgang til en av Norges mest effektive reklamearenaer. I løpet av de siste 13 årene har vi kontinuerlig utviklet og digitalisert reklametilbudet på norske jernbanestasjoner, og vi har konkrete planer for å forbedre vårt produkt ytterligere i den kommende perioden, sier administrerende direktør Gisle Holst Roness i JCDecaux Norge, og fortsetter:
Vi vil sammen med Bane NOR se på muligheten for å investere i større formater, digitalisere flere stasjoner og utforske mulighetene for B2B-soner. Kombinert med en kontinuerlig utvikling av våre salgssystemer, programmatiske muligheter og mer bruk av data, vil vi kunne tilby et enda bedre produkt til våre annonsører.
Utendørsmedier har hatt en svært positiv utvikling i 2025, og kanalen ser igjen ut til å bli en av vekstvinnerne i det norske mediemarkedet. Den primære årsaken til denne fremgangen er evnen til å tilpasse seg annonsørers behov, særlig gjennom bedre dokumentasjon og digitalisering.




