Google Translate

Vårt medietilbud

T-bane/Trikk/Buss

Tog

Shopping

Gater & Torg

Spesialløsninger

Programmatisk

Priser & Kjøpsmetoder

Innsikt & Verktøy

Spesifikasjoner

Kampanjeverktøy

Kampanjerapportering

Hvorfor utendørsreklame

Produkter & Tjenester

Nyheter

Om oss

Selskapet

Kontakt

Ledig stilling

Varslingsplattform

| Personvernerklæring |
JCDecaux Logo

HBO Max og JCDecaux bringer skrekk og gru til T-banen i Oslo

Klovnen Pennywise på Valkyrien Stasjon perrong.

28. oktober 2025

Har du lagt merke til hva som skjuler seg i mørket når du tar T-banen mellom Majorstuen og Nationaltheatret? Strekningen er nå blitt til en skrekkelig scene fra HBO Max sin nye serie.

For å markedsføre skrekkserien «IT: Welcome to Derry» har HBO Max gått nye veier innen utendørsreklame. Hva er vel en bedre lokasjon for verdens mest fryktede klovn enn den forlatte, mørke og støvete stasjonen på Valkyrien?

Banner med "IT: Welcome to Derry" synes gjennom vinduet på T-banen.

For å gi T-banepublikummet et ekte innblikk i Stephen Kings nifse univers har den gamle T-banestasjonen, som ble stengt for 40 år siden, fått besøk av den fryktede Pennywise. En 2,3 meter høy klovn lyser nå opp tunnelen med sin ikoniske, røde ballong, som er kjent fra filmene.

For å gjøre de reisende ekstra oppmerksomme på reklamen, viser de store X-Track-skjermene på Majorstuen og Nationaltheatret T-banestasjon en kryptisk beskjed: «Look closely. IT’s underground».

Klovnen Pennywise står på Valkyrien Stasjon mens T-banen kjører forbi.

Samspillet mellom mediekanaler

Et viktig aspekt i denne kampanjen er å la flere mediekanaler spille sammen. Derfor ble Warner Bros Discovery, Schibsted Partnerstudio og de to influencerne Oliver Bergset og Gard Øksendal invitert med JCDecaux på befaring for å dokumentere det skumle besøket. Dette ble senere brukt som annonsørinnhold både på VG og på TikTok-stjernenes egne profiler. Totalt har videoene nå fått over 80 000 visninger.

Med strategisk bruk av lokasjon og kreative elementer fra serien vekker HBO Max ekte følelser hos målgruppen, som får ta del av historien når de reiser med T-banen. Dette i samarbeid med mediebyrået OMD.

Valkyrien T-banestasjon ble også brukt for å promotere den nye sesongen av Squid Game i fjor. Les mer om hvordan Netflix brukte uforventede plasseringer her.

Kanskje du også liker…