Vi i JCDecaux inngår samarbeid med Schibsted for å tilby bred og rask dekning i en premium kontekst.
Vi representerer to kanaler som komplementerer og forsterker hverandre. Nå har vi gjort det enda enklere for annonsører å sikre bred dekning med et produkt som har dokumentert effekt på merkevare og salg, sier Jo-Øystein Slinde, markedsdirektør i JCDecaux.
Det er forsåvidt ikke nyskapende å kombinere utendørs- og mobilannonsering. Det har markedsførere gjort i lang tid. For JCDecaux og Schibsted har det vært to hoveddrivere bak etableringen av det nye verdiforslaget: Det skal være enkelt og kostnadseffektivt å kjøpe, og det skal gi effekt. Ideen vokste frem i etterkant av et felles analyseprosjekt med Maarud og Publicis, to år tilbake i tid. Det hele bygger på Justin Gibbons sin teori om hvordan merkevarer kan skape effekt ved å følge formelen P²+C=6, en formel for suksessfull kampanjeplanlegging i en verden uten tredjepartssporing. Det er allerede veldokumentert at kombinasjonen av flere kanaler gir høyere effekt enn å benytte én kanal alene. Teorien til Gibbons tar dette et skritt videre og peker på at kombinasjonen av den private mobilskjermen og den offentlige utendørsskjermen (P²) gir solid effekt når kanalene bindes sammen ved hjelp av tydelige merkevaremarkører.
Det å kunne tilby annonsører eksponeringer på tog- og T-banestasjoner i kombinasjon med mobilannonsering på alle våre nyhetssiter er svært effektivt. Slike kanalallianser gir mening for alle, og jeg både håper og tror at JCDecaux og vi i Schibsted sammen vil skape mange slike muligheter for norske annonsører fremover, sier Hanne Eilen Lohne, annonsedirektør, Schibsted Marketing Services.
Samarbeidet har blitt meget godt mottatt hos begge aktører.
Å tilby annonsørene et slikt produkt er viktig, men det er også essensielt at vi samarbeider og lærer av hverandre. Jeg har møtt mange dyktige folk i Schibsted, inkludert Josephine, Bjørn, Line, Linn, Fredrik og Hanne. Vi lærer mye av hverandre, noe som er svært inspirerende, sier Isak Bjørkquist Olafsrud, Key Account Manager i JCDecaux.
Det er allerede solgt 4 kampanjer før lansering, og det har blitt gjennomført ytterligere kampanjetester av teamet i Schibsted for å underbygge kundeløfte.
Testene viser tydelige tendenser på at denne kanalkombinasjonen gir annonsører økt effekt, både på merkevare og intensjon om handling. Funnene underbygger det vi så i analyseprosjektet med Maarud og Publicis og gjør oss enda sikrere på at vi gjør annonsører en tjeneste ved å tilby denne pakken, sier Line Arneberg, Strategic Insights Manager i Schibsted Marketing Services.
Og! Annonsørene er fornøyde.
Når mediene selv tar slike initiativ, er vi selvfølgelig lydhøre. Ved store lanseringer med romslige budsjetter er det enklere å oppnå god dekning, men for enkelte produkter og vedlikeholdsstrategier er dette mer krevende. Vi valgte å bli med på dette i en tidlig fase, og testene av kampanjen viser at kanalkombinasjonen og pakken de tilbyr gir effekt, sier leder for media og Mills X Kreativ, Silvija Langøen.
Vil du vite mer om samarbeidet? Ta kontakt med oss.