OsloMet inspirerer eksisterende og nye studenter med innvendig kollektivreklame.
Innvendig reklame på T-bane og buss, er en svært populær mediekanal for annonsører som søker ekstra oppmerksomhet i Oslo og Akershus. Her treffer man et stort antall reisende og en betydelig andel av disse er eksisterende eller fremtidige studenter.
Med kunnskap om at innvendig kollektivreklame gir annonsører mulighet til å reise alene med et stort antall mennesker i målgruppen i snitt 11,6 minutter hver eneste dag, ønsket OsloMet med kampanjen «Bli noe som betyr noe for deg» å fokusere på viktige yrker som Norge vil trenge mye mer av i tiden fremover – nemlig sykepleiere og lærere.
En kampanjetest vi i JCDecaux utførte rett etter kampanjeslutt viser med tydelighet at dette var et godt valg av OsloMet.
88% av respondentene svarte at de hadde reist med buss eller T-bane i kampanjeperioden. Hele 79% av disse var under 34 år.
Resultatene fra undersøkelsen viste også at OsloMet med denne kampanjen oppnådde svært høy synlighet. Hele 70% av respondentene bekreftet at de hadde sett kampanjen, og 76% svarer at de så den på T-bane og buss. Dette er over gjennomsnittet sammenlignet med tester på andre kampanjer innvendig kollektivt.
Kampanjen skapte oppmerksomhet og også økt interesse for universitetet OsloMet. Blant potensielle søkere mente 56% at de var tilbøyelige til å søke OsloMet etter å ha blitt eksponert for denne kampanjen, og hele 65% svarte at de ville søke mer informasjon om studieretningene. 55% svarte at de vurderte å diskutere utdannelse på OsloMet med andre.
OsloMet-kampanjen viser med tydelighet hvordan relevante budskap kan utnytte det unike potensialet til utendørsreklame i forbindelse med kollektivtransport. Videre at innvendig kollektivreklame er spesielt virkningsfullt, når målet er å engasjere og aktivisere attraktive målgrupper i Oslo-området.