Vil du være med på vorspielet?

  • jun 3rd, 2021

Alle annonsører som kjøper vår kanal, vet hva vi er gode på. Det er ingen hemmelighet at vår kanskje aller viktigste egenskap, nemlig evnen til å treffe mange mennesker fort (bygge dekning), har vært svekket under pandemien. Nå åpnes Norge kontrollert opp, og en engelsk studie viser med tydelighet at våre dekningsegenskaper på de fleste arenaene allerede er tilbake.

Restauranter og barer i Oslo har åpnet opp etter måneder med stengte dører. Nyhetsmedier viser smilende og entusiastiske bar- og restaurantansatte tilbake på jobb som igjen gjør det de liker aller best, nemlig å ta imot gjester og servere disse god mat og drikke.

Dette er selvfølgelig også gode nyheter for oss som mediekanal. Det vi i JCDecaux liker aller best er nemlig å skape gode møter mellom annonsører og et stort publikum som beveger seg i vår kanal – utendørs. Et publikum som lenge har vært tilnærmet likt normalen på de aller fleste arenaene våre, i de aller fleste områdene i landet. Et publikum som vil vokse ytterligere de neste ukene når folk strømmer utendørs i takt med gjenåpningen. Vi smiler om dagen vi også, og gjør reklameflatene våre klare til det store innrykket.

(saken fortsetter under bildet)

Dekning før Impressions

I det kanskje mest modne utendørsreklamemarkedet i verden – UK – har JCDecaux og Clear Channel tatt et initiativ til en felles undersøkelse for å se nærmere på hvordan gjenåpningen der vil påvirke vår kanals evne til både å bygge nettodekning og vår evne til å generere kontakter/eyes on panel for annonsørene – det vi i JCDecaux kaller Impressions.

Resultatene av denne undersøkelsen viser med tydelighet at dekningen utendørskanalen genererer vil være tilbake til normalt nivå før totalvolumet av impressions. Den enkle forklaringen på dette er at folk besøker de samme arenaene som tidligere, men ikke like ofte. Eks. Like mange mennesker besøker norske kjøpesenter som tidligere, men ikke like ofte. Mange nordmenn benytter fortsatt tog, men de har oftere hjemmekontor og de er ikke like aktive i helgene. Vi treffer m.a.o. om lag like mange mennesker (nettodekning), men gjentagende kontakt (bruttodekningen) vil på enkelte arenaer fortsatt være lavere en liten stund til.

Grafen viser estimert utvikling mellom dekning og frekvens i utendørsreklamekanalen på de forskjellige gjenåpningsstadiene på det britiske markedet. Dekningen vil være helt tilbake på normalt nivå (100%) når antallet Impressions ligger på 85%. Det er ikke gjennomført en lignende studie for det norske markedet, men det er all mulig grunn til å både anta og påstå at mekanismene er de samme. Vår kanskje viktigste egenskap – evnen til å bygge dekning – vil være tilbake før vi evner å skape like mange Impressions. Les mer om denne undersøkelsen her: https://www.jcdecaux.co.uk/news/out-home-reach-recovering-fast

Vi i JCDecaux er glade i en fest, og det er lett å bli entusiastisk når gjenåpningen av Norge nå har startet. Vi elsker mye folk utendørs. Spesielt når disse beveger seg forbi våre reklameinstallasjoner. Men! Vi mister ikke hodet helt. Det er først når pandemien er helt under kontroll at vi i Norge kan arrangere den virkelig store festen. Det må likevel være lov å være litt «røde i kinnene» allerede nå.

Våre publikumstall øker i takt med at folk «slippes fri». Norske annonsører er kanskje lei av TV og Internett og de ønsker å være med ute blant folk, når disse nyter våren og sommeren under så normale forhold som mulig. Vi må vente litt med den store festen, men vi ønsker med dette å invitere norske annonsører til vorspielet.


 

KONTAKT


  • Gullhaugveien 7

  • jcd@jcdecaux.no

  • +47 23 00 75 00

[contact-form-7 id="11351" title="mikos Contact" html_name="mikos Contact]