Vi har lansert VIOOH Automation

  • des 9th, 2020

I disse dager gjennomfører JCDecaux en liten revolusjon i utendørskanalen, med lanseringen av det nye planleggingsverktøyet VIOOH Automation. Verktøyet gjør det nå mulig for norske annonsører å planlegge ønsket eksponering på JCDecaux sine digitale flater mye mer målrettet.

– Frem til nå har norske annonsører kjøpt en serie- eller enkeltflater på våre digitale arenaer. Gjerne på bestemte tidspunkter eller dager, og ofte med utgangspunkt i et dekningsbehov nasjonalt eller lokalt. Publikumet har blitt en konsekvens av de flatene annonsørene har kjøpt. Slik er det fortsatt hos våre konkurrenter, men ikke lenger hos oss. Takket være nye data og VIOOH Automation, blir flatene nå en konsekvens av det kommunikasjonsbehov du som annonsør til enhver tid definerer at du har i vår kanal. Du kan som annonsør starte planleggingen med dine budsjettrammer, periode, en bestemt målgruppe, distribusjon eller et publikumsvolum. VIOOH Automation vil da foreslå dager/tidspunkter og lokasjoner som optimaliserer «briefen» mest effektivt. Enkelt forklart! Du kan nå gjøre kjøpene på våre flater mye mer presist, og dette er ikke mindre enn en liten revolusjon i vår kanal, sier salgsdirektør Torgeir Johannessen.

Salgsdirektør Torgeir Johannesen gleder seg til den digitale revolusjonen.

Bruker den mest presise valutaen.

JCDecaux blir med dette for alvor en digital aktør. Og vi blir det med en valuta som er mer presis enn det online-kanalene tilbyr sine annonsører.

– Online-kanalene selger i hovedsak OTS (Opportunity To See) eller Viewable impressions, men synlighetsstudier viser dessverre at en stor andel av online-annonseringen aldri blir sett. Annonsørene får m.a.o. ikke den eksponeringen de betaler for. Dette jobbes det sikkert godt med og på et tidspunkt kommer de nok frem til en bedre løsning. Men! Foreløpig tilbyr vi en renere valuta. Hos oss betaler annonsørene kun for det publikummet som faktisk har sett utendørsreklamen, fortsetter Johannessen.

Ingrid Margrete Hillestad

Researchansvarlig i JCDecaux, Ingrid Margrethe Hillestad.

Det er Ingrid Margrethe Hillestad, researchansvarlig i JCDecaux sin markedsavdeling, som har gjort det aller meste av datainnhentingen.

– Beacons på våre skjermer gir oss demografi på alle arenaer. Tellere ved innganger til kjøpesentre og togstasjoner, samt trafikktellinger langs vei gir oss bruttopublikummet per time på alle flater. Anerkjente studier av bevegelsesmønster forteller oss hvor mange av disse som har en realistisk mulighet til å se en skjerm (OTS). Men! Vi gir oss ikke der. Synlighetsstudier i vår kanal viser nemlig også at ikke alle som er i nærheten av en skjerm faktisk ser den. Og i motsetning til Online-kanalene så trekker vi fra den andelen. Det vi da sitter igjen med er Viewed Impressions – de som faktisk har sett reklamen på våre reklameflater. Det er disse eksponeringene vi selger til våre annonsører.

Begeistrede mediebyråer

Også mediebyråene som kjøper annonseringen på vegne av norske annonsører er begeistret for det nye planleggingsverktøyet VIOOH Automation.

– En av våre viktigste oppgaver er å sørge for at våre kunder faktisk får den eksponeringen de betaler for.

Harald Eide Fredriksen, Medie- og forhandlingsdirektør i Dentsu Norge

Vi liker derfor at JCDecaux opererer med en så ren valuta. Videre er det naturligvis vår jobb å kjøpe så presist og effektivt som mulig på vegne av annonsørene. Det gjør vi hver dag i andre kanalene, og det at JCDecaux nå gjør dette mulig i utendørskanalen ønsker vi selvfølgelig velkommen. Det blir veldig spennende å teste dette ut, sier Harald Eide Fredriksen, Medie- og forhandlingsdirektør i Dentsu Norge.

 

Ta gjerne kontakt med en av oss hvis du ønsker å lære mer om VIOOH Automation.

KONTAKT


  • Gullhaugveien 7

  • jcd@jcdecaux.no

  • +47 23 00 75 00

[contact-form-7 id="11351" title="mikos Contact" html_name="mikos Contact]