Google Translate

Vårt medietilbud

T-bane/Trikk/Buss

Tog

Shopping

Gater & Torg

Spesialløsninger

Programmatisk

Prisliste
Kampanjerapportering
Hvorfor utendørsreklame
Aktuelt

Produkter & Tjenester

Om oss

Selskapet

Kontakt

Ledig stilling

| Personvernerklæring |
JCDecaux Logo

Vi har lansert vår nye Data Management Platform

Digital utendørskampanje for Nordea på Oslo S.

27. juni 2025

Vi i JCDecaux er stolte av å gå i front med lanseringen av vår nye Data Management Platform (DMP). Dette verktøyet setter en ny standard for hvordan vi kan forbedre og optimalisere effekten av utendørsreklame.  

Ifølge VIOOHs nye rapport «State of the Nation 2025» er nå programmatisk utendørsreklame (PrDOOH) en vesentlig del av markedsstrategiene også i Norge. Studien, som tidligere kun har blitt gjennomført i store land som UK, Tyskland, Frankrike og USA, inkluderer i år for første gang også Norge, Sverige, Danmark og Finland. 

I rapporten svarer hele 85 % av norske markedsførere at de nå vurderer PrDOOH som en viktig kanal for merkevarebyggende kampanjer. Videre anser hele 87% PrDOOH som effektivt når kampanjer har tydelige performance målsettinger. Rapporten viser en betydelig vekst i bruken av PrDOOH i norske kampanjer generelt. I løpet av de siste 18 månedene har 32% av utendørskampanjene inkludert programmatiske elementer, noe som er høyere enn det globale gjennomsnittet på 27%.

Fordeler for norske annonsører 

JCDecaux er den største utendørsaktøren i Norge og har ledet an også i utviklingen av det programmatiske medietilbudet. Nå har vi, som den første aktøren i Norge, lansert en egen Data Management Platform (DMP).  

Vi er stolte over å presentere et så viktig produkt som vi håper og tror vil gjøre oss og utendørskanalen til en enda viktigere mediekanal for annonsører i fremtiden, sier Marius Valle, Director Programmatic Trading i JCDecaux. 

DMP-en, som er laget i samarbeid med Displayce, har allerede hatt stor innvirkning på utendørsreklamekjøp i blant annet UK.  

Dataen som DMP-en er utstyrt med er innhentet i samarbeid med Kogenta. Dataen gir annonsører og byråer tilgang til verdifull informasjon om sine målgrupper. Hvor disse bor, hvordan de beveger seg, hva de liker og er opptatt av og hvordan de planlegger å bruke pengene sine. Annonsørene får med andre ord muligheten til å snakke med sine målgrupper med høy relevans når disse er på sitt mest mottagelige. 

Plattformen kan brukes både for direktekjøp og programmatiske kjøp, enten ved kjøp av klassisk (OOH) og/eller digital utendørsreklame (DOOH).  

Ønsker du en demo, eller har du andre spørsmål om vår DMP? Ta kontakt med oss. 

Kanskje du også liker…

Hvorfor vokser utendørskanalen?

Hvorfor vokser utendørskanalen?

Utendørskanalen (OOH) har aldri vært viktigere for norske annonsører. Utendørsandelen av reklamekjøp gjennom norske...