Det skapte både engasjement og overskrifter da Oda tok i bruk JCDecaux sine sentrale reklameflater i ny kampanje.
Utendørskanalen legger til rette for et stort kreativt spillerom og humor er her et effektivt virkemiddel. I samarbeid med reklamebyrået Smeh klarte Oda å lage en skikkelig snakkis.
Budskapet var enkelt: Slutt. Med. Butikk. Fremfor å stå i kø og bære tunge handleposer i fysisk butikk tilbyr Oda en matbutikk på nett, som gjør at du får varene levert rett hjem på døra. Med dette som utgangspunkt fikk Smeh oppgaven om å utarbeide en kampanje for å endre nordmenns handlevaner. Resultatet ble kreative uttak på både TV, kino og utendørs.
Vi vet at mange i målgruppa liker den fysiske butikken, så det vil være en reell «switching cost» å bli Oda-kunde for noen. Derfor skal vi favne både barrierer og viktige drivere, med enkle og oppsiktsvekkende budskap, slik at Oda får komme litt nærmere folks faktiske liv, forklarer Mari Husby, rådgiver i Smeh, i en kommentar til Kreativt Forum.
Dersom det skulle være et savn kunne publikum fysisk kjenne på følelsen av å stå i kø og håndtere tunge bæreposer, som ble fastmontert til våre reklamebærere. Disse var å finne på flere nøkkellokasjoner i både Oslo, Drammen, Lillestrøm, Asker og Tønsberg. Løsningen fikk betydelig omtale i media samt tusenvis av interaksjoner på sosiale medier.
På TikTok har JCDecaux sin egen video fått over 40 000 visninger samtidig som det har florert av likes, delinger og kommentarer på både Linkedin og Instagram. Etter en av JCDecaux sine rutinekontroller fant vi til og med ut at en av de blytunge posene var blitt stjålet fra Bislett trikkestopp. Tyveriet av posen, som veide hele 11 kilo og var festet godt med kjetting, ble først omtalt på Linkedin av Nina Elise Mikaelsen, som er markedsdirektør i Oda:
Vi vet ikke hvem du er, men vi vet hvorfor du tok den… For sånn er det å være avhengig av butikk. Men vi klandrer deg ikke. For dette handler ikke om den tunge posen som har forsvunnet. Vi vet at det er vanskelig å slutte med noe man har gjort i så mange år, skriver Mikaelsen humoristisk.
For å spinne videre på engasjementet rundt tyveriet utlovet Oda dermed finnerlønn til den som leverte posen tilbake. Saken fikk oppmerksomhet i aviser som Avisa Oslo, Dagbladet og Kom24. Dette er et godt eksempel på hvordan utendørs kan skape stort engasjement og spre seg til andre mediekanaler.
Dette er en skarp og morsom kampanje som har vært utrolig gøy å jobbe med. Et herlig prosjekt å ta del i, sier Stian Stark Husby, Creative Lead i JCDecaux.
Se flere kreative kampanjer her.