Torgeir Johannessen

Sofaprat med Salgsdirektøren – 27 år i bransjen

  • jan 5th, 2020

Så hyggelig at du tok deg tid til en prat Torgeir. Du har nå jobbet 27 år med utendørsreklame og er den i Norge med mest salgserfaring i bransjen. Hva har gjort at du har blitt akkurat her i så mange år?  JCDecaux som selskap har en unik historie som det er lett å fortelle med stolthet. Den er faktisk like aktuell i dag som for 20 år siden. Videre har jeg fått lov til å være meg selv i arbeidet med å utvikle etter hvert mange flinke folk som skjønner at man får til mer hvis man jobber som et lag. Sist, men ikke minst, har jeg fått mange venner i bransjen som jeg liker å jobbe med, og kanalen min har hatt en fantastisk utvikling i perioden.

Hvis du skal tenke tilbake fra da du startet, hvordan har dine arbeidsmetoder endret seg?  Jeg er jo av den gamle skolen. Husker jo hvordan vi pussa skoene og strøk slipset i gamle dager. Slik er det jo ikke lenger. Den moderne medieselgeren har det mye mer fleksibelt enn da jeg startet. Det er for eksempel mye enklere å kombinere jobb og fritid i dag enn tidligere. 

Dere har overraskende lite gjennomtrekk i salgsavdelingen. Hvordan jobber dere for å få til dette?  Jeg har alltid vært opptatt av å bygge laget og ikke enkeltspillere. Vi er mye sterkere når hele laget jobber sammen. Det skaper individuelle helter, men samholdet styrker oss. Det er alltid en utfordring å sette sammen mennesker, men jeg mener vi har lykkes ganske godt hos oss. Det merker vi spesielt godt når folk ønsker å komme tilbake til oss igjen etter å ha prøvd lykken “på den andre siden av gjerdet.”  

Hvilke tre ord vil dine venner bruke for å beskrive deg?  Jeg tror nok dessverre at utålmodig kommer høyt på denne listen. Jeg er en rastløs sjel, som liker at det skjer noe. Jeg er også ganske sikker på at ordet målrettet vil komme på pallen. Jeg liker å tro at jeg er flink til å sette mål, og jobbe hardt for å nå dem. Men! Jeg tror også, i all beskjedenhet, at snill eller omsorgsfull ville få en pallplass. Rart å si slikt om seg selv, men jeg bryr meg oppriktig om folk rundt meg. Jeg trives best når vi oppnår ting sammen og at alle har det bra på veien. 

Årlig utenlandstur med salgsavdelingen. Her i Cortina, Italia.

Hvilket bilde på telefonen din vil du trekke frem i denne JCDecaux-sammenhengen?
Cortina-bildet. Vi har årlige turer til utlandet, men helt spesielt er turene til Cortina. Her har vi dratt både på sommeren og vinteren. Spektakulære naturopplevelser i kombinasjon med god mat og vin, og ikke minst sammen med gjengen. Vi liker å feire når vi når våre salgsmål.

Hvilke bransjedebatter har vært mest spennende de siste 20 årene?  Oi! Det har vært mange spennende debatter opp igjennom. Det være seg Internett-bølgen, TV er dødt osv. Den debatten som kanskje har opptatt meg mest er en vi står midt i nå, nemlig diskusjonene som går på dette med langsiktighet vs. kortsiktighet i markedsføringen. Målet for de aller fleste markedsinvesteringer er å øke salg/omsetning på kort sikt. Eller å skape positive assosiasjoner til en merkevare, for at dette igjen skal øke salget på lang sikt.

Toneangivende internasjonale annonsører og fagmiljøer har lenge snakket om at digitaliseringen av mediebransjen har ført til en kortsiktighet som igjen har ført til en overinvestering i såkalte Performance-kanaler. Investerer man en krone i reklame så ønsker man å få igjen to kroner «dagen etter.» Det er lett å forstå at dette frister. Problemet er bare at dette beviselig ikke alltid er så enkelt, og at kortsiktighet ikke er den mest effektive strategien. Det tar tid å endre vaner og det tar tid å bygge opp sterke allianser. Det er derfor viktig å være litt tålmodig og gi reklamen tiden den trenger for å virke slik den er ment. Medisinen synes å være et bredt nedslagsfelt for kommunikasjonen og god gammeldags merkevarebygging. Positivt for oss da dette er to av de tingene vi er best på.

Hva er hemmeligheten bak JCDecaux sin suksess?
Dette er også et stort og sammensatt spørsmål. Men hvis jeg skal prøve meg, så er det to hovedgrunner.  Den kanskje viktigste er at vi alltid har hatt j…. bra folk. Vi bruker tid i ansettelsesprosesser for å finne de rette folkene, og vi gir nyansatte tid til å lære seg håndverket. Folk blir lenge i JCDecaux, og når de en sjelden gang slutter er det ofte veldig spennende utfordringer som lokker. Ikke sjelden ønsker de også å komme tilbake til JCDecaux etter at de har vært ute en liten stund, og det tar jeg som et kompliment.

Langsiktighet er også et ord jeg vil snike inn i denne sammenhengen. Jeg pleier å si til våre selgere at vi ikke kan speed-date kundene våre. Vi skal aldri «ta penga og løpe». Vi skal gjøre ting skikkelig fra A til Å, og vi har gode rutiner for nettopp dette. Det handler om å sette seg inn i kundens behov, holde seg oppdatert faglig og dermed komme med gode råd. Det handler om å være ryddig og tenke langsiktig i alle prosesser. Alt utenom kundeoppfølging og service – her skal vi være lynraske. 

Den andre grunnen er at vi har evnet å utvikle kanalen vår. Digitaliseringen har skutt fart de siste årene – alt går mye raskere. Flere digitale flater har også gjort den enklere for oss å si ja til korte penger. Oftere og oftere ser jeg at kampanjer blir bestilt på mandag og at annonsene er på allerede dagen etter. Dette er en hyggelig konsekvens av teknologisk utvikling, og en hovedforklaring til at vi vokser som kanal.  

Hvordan ser du på utviklingen videre? Digitaliseringen av utendørskanalen vil bare eskalere i tiden fremover, og det er ikke lenge til vi også vil åpne opp for programmatisk handel. Dette er utrolig spennende og vil bidra til vekst. Jeg vet at vi går spennende og utfordrende tider i møte.

Det jeg er aller mest opptatt av nå er å finne flere flinke folk som vil og kan bidra til videre vekst. For meg, som har vært med så lenge, er dette noe av det viktigste. Lære opp unge og ambisiøse mennesker, som skal være med i denne bransjen lenge etter at jeg har gått av med pensjon.

 

KONTAKT


  • Gullhaugveien 7

  • jcd@jcdecaux.no

  • +47 23 00 75 00



Send
Send