Publikum strømmer nå tilbake

  • mai 14th, 2020

Utendørskanalen har utviklet seg sterkt de siste årene, men da pandemien traff Norge i mars ble kanalen hardt rammet. Smitteverntiltakene førte til at publikummet falt dramatisk fra en dag til den neste. Mange annonsører valgte i denne situasjonen forståelig nok å sette kampanjer på vent. Men! Nå er publikummet på vei tilbake, og på noen arenaer er ikke nedgangen lenger stor sammenlignet med tilsvarende uker i 2019.

– Først har jeg lyst til å si at vi støtter smitteverntiltakene og at vi naturligvis har forholdt oss lojale til både pålegg og anbefalinger. Denne pandemien må vi bekjempe sammen. Publikummet på arenaene våre falt dramatisk etter 12. mars og annonsørene valgte som en konsekvens av dette å skru ned aktiviteten hos oss. Det har vi virkelig forsøkt å vise forståelse for gjennom dialog og fleksible avbestillingsløsninger. Vi fikk oss rett og slett en midt på nesa, men vi håper fleksibiliteten vi har utvist i denne perioden kommer oss til gode når publikummet nå er på vei tilbake og vi er i ferd med å reise oss igjen, sier markedsdirektør i JCDecaux, Jo-Øystein Slinde

Det er litt tidlig å friskmelde utendørskanalen helt, men JCDecaux melder nå at publikummet for alvor er på vei tilbake. De er ikke helt på 2019-nivå, men på enkelte arenaer – Kjøpesenter, Roadside, Aker Brygge, Bogstadveien – nærmer det seg veldig. Noen kjøpesentre melder sågar om omsetningsvekst sammenlignet med tilsvarende periode i 2019 (https://jcdecaux.no/innsikt/). Det er fortsatt arenaer som lider under smitteverntiltakene, antallet togreisende er f.eks.fortsatt lavt sammenlignet med normaluker, men også her er det bedring å spore.

– Vi følger naturligvis utviklingen nøye, og bruker mye tid på å holde markedet informert. Det er veldig gledelig å se at pilene igjen peker oppover. Jobben vår nå er å få kjøperne til å forstå at kanalen vår fortsatt har de samme kommunikasjonsegenskapene, men at vi for øyeblikket bruker litt lengre tid på å levere det samme publikumsvolumet. For å blande inn litt TV-terminologi. Vi rater rett og slett litt dårligere om dagen, men vi leverer fortsatt det samme attraktive publikummet. Unge, urbane mennesker, med både merkevarebyggende- og kjøpsutløsende kommunikasjon, fortsetter Slinde.

Hvordan har Covid19-pandemien påvirket dere økonomisk? Kommer dere til å søke støtteordningene?

– Vi lever av å selge et publikum til norske og utenlandske annonsører. Når publikummet forsvinner, får dette naturligvis store økonomiske konsekvenser. Vi er sammen med Kino sannsynligvis den mediekanalen som er hardest rammet. Jeg kan ikke gå i detalj, men jeg kan røpe at vi er godt innenfor kvalifikasjonskravene for støtteordningene og vi kommer naturligvis til å søke.

– Det viktigste for oss nå er imidlertid at publikummet er på vei tilbake, og det regner vi med at annonsørene er også. Vi går en spesiell sommer i møte. Norge vil gradvis åpnes opp og folk vil feriere her hjemme. Dette vil føre til økt trafikk på våre arenaer i sommermånedene sammenlignet med normalår, og det bør annonsørene utnytte, avslutter Slinde

Bilder fra noen av våre arenaer i uke 19

KONTAKT


  • Gullhaugveien 7

  • jcd@jcdecaux.no

  • +47 23 00 75 00



Send
Send