Innsikt
Publikumstall, kanalegenskaper og kommunikasjonsegenskaper
JCDecaux når
59,8%
av befolkningen i Norge på en uke
82%
er bosatt i tettbygde strøk
Generasjon Z
foretrekker utendørsreklame som informasjonskanal
Utendørs gir bedre
oppmerksomhet
enn desktop og mobil
Utendørs er den
minst irriterende
mediekanalen
Utendørs
huskes best
i kjøpsøyeblikket
Annonsører bør bruke
60%
på merkevarebygging
Utendørs + mobil
= Sant
Teknologigigantene går offline
Utendørs gir
høyere ROI
P²+C=5
82%
er bosatt i tettbygde strøk
Statistikk fra SSB som ser på skillet mellom tettbebygd og spredt bosetting, viser at andelen av befolkningen som bor i tettsteder øker jevnt og trutt.
Ved inngangen til 2021 bodde 4 443 000 av landets innbyggere i tettsteder – en andel av landets befolkning på hele 82,4%.
Kilde: SSB
Generasjon Z
foretrekker utendørsreklame som informasjonskanal
Studien viser videre at utendørs har en unik posisjon blant de unge. Annonseringen oppleves ikke som en invasjon av privatlivet, og reklamen forstyrrer ikke det de engasjerer seg i. Utendørs oppleves som en naturlig del av hverdagen.
Kilde: Moving Walls
Utendørs gir bedre
oppmerksomhet
enn desktop og mobil
Det er stor forskjell på det å ha muligheten til å se reklame (viewable), og det å faktisk se reklame (viewed). Vi i JCDecaux tar kun betalt for det publikum som faktisk ser annonsørenes budskap, og vår valuta er Viewed Impressions/Visability Adjusted Contacts (VAC).
Eye tracking-studier viser at utendørsannonsering er svært effektivt sammenlignet med annonsering i andre mediekanaler. Publikum utsettes for mindre reklamestøy i vår kanal enn de gjør online, og reklame i vår kanal vises på store formater som ikke kan blokkeres.
Utendørs er den
minst irriterende
mediekanalen
Det som irriterer folk med reklame, ifølge Mindshare sine målinger av reklameirritasjon, er at: Den avbryter. Den tvinges på oss. Den oppleves som lite relevant. Den varer for lenge og man ser den samme reklamen om og om igjen.
Utendørs avbryter ikke. Utendørs oppleves som en naturlig del av hverdagen, og er derfor et svært godt valg når man vil bygge merkevarer – særlig overfor et yngre publikum.
Kilde: Mindshare
Utendørs
huskes best
i kjøpsøyeblikket
Studien viser at hele 40% av shoppere ser utendørsreklame rett før de faktisk handler.
Studien viser også at utendørsreklame øker sannsynligheten for at shoppere søker mer informasjon om produktet (online), og at dette fører til økt salg.
Kilde: Outsmart
Bruk
60%
på merkevarebygging
Binet/Field hevder at mediekanaler som f.eks. online og mobil sannsynligvis gis en for stor andel av markedsbudsjettene, og at det ikke investeres nok i kanaler som strategisk bygger merkevarer over tid – f.eks. utendørsreklame.
Kilde: Binet/Field
Utendørs + mobil = Sant
Kilde: AIB
Teknologigigantene går offline
«Du kan ikke unngå det, du kan ikke bla deg videre.»
Det er bare noen av grunnene til at nettgigantene bruker så mye utendørs, sier Stephen Freitas, Chief Marketing Officer i Outdoor Advertising Association of America.
Kilde: LA Times
Utendørs gir
høyere ROI
“According to the Analytic Partners ROI Benchmarks study, commissioned by oOh!media, advertisers can enjoy up to 26% additional returns when combining out of home with their TV and digital media activity.”
Kilde: Fespa
“Results from a Talon and Benchmarketing study, which aggregated evidence from 112 brands over five years, shows that DOOH delivers «strongly» against its premium price point, with «significant» increases in campaign profit seen when campaigns used a higher share of DOOH.”
Kilde: Mediatel
P² + C = 5
P² + C = 5 er tittelen på en bok skrevet av Justin Gibbons, partner i Work Research UK. Boken gir annonsører en formel på hvordan de kan kombinere kraften i The Public Screen (Utendørs) og The Private Screen (Mobil/Tablet) i jakten på effektiv kommunikasjon.
Ta kontakt med oss, så sender vi deg gjerne en kopi av boken.
Kilde: JCDecaux UK