OOH

Innfører publikumsindekserte priser på pendlernettverket

  • jun 15th, 2020

Utendørskanalen ble hardt rammet da Covid-19-pandemien traff Norge i begynnelsen av mars. Publikumsgrunnlaget ble redusert og annonsører satt planlagte aktiviteter på vent. Nå er publikummet på de fleste arenaene tilbake, og noen viser til og med en økning sammenlignet med tilsvarende uke i 2019. Annonsørene følger etter og utendørskanalen er friskmeldt. Vi ser imidlertid at det vil ta noe mer tid før publikum er tilbake på det samme høye nivået som det var før pandemien på vår pendlerarena. Dette tar vi nå konsekvensen av og innfører med umiddelbar virkning publikumsindekserte priser på veien tilbake til normalen. jcdecaux.no/ publikumsindekser-pendlerarena/

 

Pendlerpublikummet er definitivt på vei tilbake, men mange jobber fortsatt hjemmefra og tallene fra Statens Vegvesen viser at flere enn tidligere benytter bil når de skal ut og inn av de store byene. Bunnen ble nådd da hele Norge sto stille i uke 13, men nå er snart halvparten av publikummet tilbake. Vi følger naturligvis denne publikumsutviklingen nøye, og annonsører og byråer kan holde seg oppdatert på våre hjemmesider: jcdecaux.no/innsikt/

 

– Vi vil senere i høst lansere publikumsprising på alle våre arenaer gjennom planleggingsplattformen VIOOH Automation, og så raskt som mulig etter dette tilby programmatisk kjøp av utendørspublikum gjennom VIOOH Exchange. Vi tjuvstarter nå dette ved å innføre publikumsindekserte priser på pendlerarenaen, sier salgsdirektør i JCDecaux, Torgeir Johannessen

 

– Vi er som medieeier opptatt av at byråer og annonsører skal få det de betaler for, og at de skal kunne planlegge så presist som mulig. De andre arenaene våre er stort sett tilbake til normalen, og forsvarer de bruttoprisene vi satte ved inngangen til 2020. Publikumsindeksert prising på pendlerpublikummet allerede nå, er en erkjennelsene av at friskmeldingen av pendlerarenaen vil ta litt tid, fortsetter Johannessen.

 

Oslo Sentralstasjon og Nationaltheatret stasjon, de to viktigste trafikknutepunktene i vårt pendlernettverk, leverer fortsatt svært gode tall og er to av de mest besøkte innendørsarenaene i Norge, med henholdsvis 405 075 og 159 909 besøkende i uke 23.

 

– Tallene vil endre seg uke for uke, det vil også prisene.  Vi vil med umiddelbar virkning publikumsindeksere våre priser basert på estimater om publlikumsutvikling sammenlignet med tilsvarende uke i 2019. For eksempel. Hvis publikumet er estimert ned 40%, i en uke så justeres prisen til en 60 indeks – m.a.o. en ekstrarabatt for kunden på 40% Hvis vi leverer dårligere enn estimert kompenserer vi. Hvis publikum er høyere enn estimert, ser vi på dette som en ytterligere bonus for annonsøren, avslutter Johannessen.

 

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Salgsdirektør i JCDecaux, Torgeir Johannessen på tlf. 916 760 96 eller epost Torgeir.johannessen@jcdecaux.com

 

 

KONTAKT


  • Gullhaugveien 7

  • jcd@jcdecaux.no

  • +47 23 00 75 00



Send
Send