Utendørskanalen fortsetter den positive utviklingen og er igjen en vekstvinner på det norske mediemarkedet i 2025. Stadig flere annonsører får øynene opp for effekten av utendørsreklame, og både nye aktører og etablerte kunder øker andelen av mediebudsjettene sine i kanalen.
Digitaliseringen av utendørskanalen fortsetter for fullt. Den programmatiske omsetningen knyttet til kontakter skapt gjennom utendørsreklame nærmer seg 20 prosent av den totale digitalomsetningen. På vårparten lanserte vi også vår egen Data Management Platform (DMP) – en planleggingsplattform drevet av omfattende datakilder, som gir annonsører mulighet til enda mer presis målretting, både på våre digitale og klassiske reklameflater.
Kampanjen «Bransjetryner» bidro i januar og februar til å gjøre både annonsører og byråer enda mer bevisste på de unike egenskapene og den sterke gjennomslagskraften som ligger i utvendig kollektivreklame. Kampanjen sørget for en pangstart på året. Den vekket bransjen etter «vinterdvalen» og la grunnlaget for omsetningstall som aldri har vært bedre.
I forbindelse med det store T-baneløftet i 2025 har vi også styrket vår digitale tilstedeværelse på T-banenettverket betraktelig. Den viktigste nyvinningen er etableringen av 26 storskjermer (X-Track) mellom spor på de travle sentrumsstasjonene. X-Track har på kort tid blitt et svært etterspurt produkt blant annonsører som ønsker kraftfull og visuell kommunikasjon mot et attraktivt Oslo-publikum.
I året som har gått, har vi også fått fornyet tillit fra Bane NOR gjennom en tilbudskonkurranse – en svært viktig seier for oss i JCDecaux. Aldri har nordmenn reist mer med tog, og avtalen gir oss mulighet til å jobbe enda mer langsiktig med å videreutvikle og styrke medietilbudet på denne svært attraktive arenaen.
Når vi går inn i 2026, innleder vi en viktig avtale med Alti Forvaltning AS. Denne avtalen gir oss tilgang til publikummet på nesten 40 nye kjøpesentre, og vi utvider shopping-nettverket vårt med om lag 100 nye skjermer. Slik kan vi tilby annonsørene enda bedre dekning og flere relevante kontaktpunkter – både for merkevarebyggende og kjøpsutløsende kommunikasjon – mot et publikum som befinner seg midt i selve kjøpsøyeblikket.
Og sist, men ikke minst! Fredag 12. desember 2025 arrangerte en samlet utendørsbransje en Sneak-Peek på den nye publikumsundersøkelsen som vi har jobbet intenst med de siste årene. Deltakerne fikk her et innblikk i den nye studien utført av Ipsos, som vil gi annonsører og byråer enda mer presise publikumsverdier å planlegge på når de ønsker å benytte våre reklameflater. Et stort og viktig steg i arbeidet med å gjøre utendørsreklame enda viktigere i tiden fremover.
Med dette ønsker vi i JCDecaux alle kunder, partnere og utendørsvenner en riktig god jul – og vi gleder oss til et nytt år sammen med dere, fylt av sterke kampanjer og nye muligheter i utendørskanalen.




