Google Translate

Vårt medietilbud

T-bane/Trikk/Buss

Tog

Shopping

Gater & Torg

Spesialløsninger

Programmatisk

Prisliste
Kampanjerapportering
Hvorfor utendørsreklame
Aktuelt

Produkter & Tjenester

Om oss

Selskapet

Kontakt

Ledig stilling

| Personvernerklæring |
JCDecaux Logo

Mie har sommerjobb i JCDecaux

Sommervikar i JCDecaux, Mie, sitter foran en reklame for Munch på Aker Brygge.

11. juli 2025

I sommer har Mie (18) tatt på seg den viktige oppgaven med å ta dokumentasjonsbilder av utendørskampanjer for JCDecaux.

Dokumentasjon er en viktig del av kampanjeoppsummeringen, som vi i JCDecaux sender til kunder etter fullførte kampanjer. Nå som mange av våre faste medarbeidere er på ferie, har vi ikke kapasitet til å ta disse bildene selv. Det er derfor gull verdt at sommervikarer som Mie kan bistå oss med dette.

Mie, som går studiespesialiserende på Elvebakken videregående i Oslo, har blant annet tatt mediefag og er glad i å ta bilder. Selv om hun ikke har bestemt seg for hva hun skal studere videre, er hun sikker på at arbeidserfaringen i JCDecaux vil være verdifull å ha på CV-en.

Det å få erfaring med fotografering er nyttig både i privat og profesjonell sammenheng. I denne jobben lærer jeg både å ta bedre bilder, men også å disponere tiden og strukturere arbeidet mitt. På det meste kan det være 1000 bilder å gå gjennom, så organiseringen og sorteringen av bildemapper er det som er mest tidkrevende, forteller Mie.

For å ta gode dokumentasjonsbilder må det tas flere hensyn.

Det er viktig å sørge for at lyset på reklamen er bra og at kameraet har riktig fokus. I tillegg har jeg etter hvert lært meg hvilke vinkler som er mest effektive for å vise hvor mange mennesker som faktisk går forbi og ser reklamen, sier hun.

Mie er godt kjent i Oslo sentrum, noe som har vært en fordel i jobben som fotograf. Et av disse områdene er solfylte Aker Brygge, hvor det både er yrende liv av mennesker og en rekke sentrale reklameflater.

En stor fordel med denne jobben er at jeg får vært mye ute og at jeg får besøkt mange fine steder i byen.

Blant de mange kampanjene hun dokumenterer, er det noen som står ekstra ut.

Reklame for WWF på Oslo S Entrance.

En av Mies favorittkampanjer er WWF, som retter fokus mot klima og miljø i en verden preget av nyheter om krig og konflikt.

Jeg liker ekstra godt WWF sin siste utendørskampanje, som retter søkelyset mot klima og miljø. I en tid hvor mediene skriver om mye annet enn klima, er det fint at de fremmer sitt budskap på store og sentrale reklameflater utendørs.

Mies arbeid med dokumentasjonsbilder er helt avgjørende for kvalitetssikring av kampanjer, slik at annonsørene vet at reklamen deres er live og at budskapet ser bra ut på våre trafikkerte nøkkellokasjoner.

Kanskje du også liker…

Hvorfor vokser utendørskanalen?

Hvorfor vokser utendørskanalen?

Utendørskanalen (OOH) har aldri vært viktigere for norske annonsører. Utendørsandelen av reklamekjøp gjennom norske...