Qmelk Øvre Torg (08) 06-2017 JCDecaux

Best før, men ikke dårlig etter

Q-Meieriene har en lang historie i å lytte til forbrukerne og nå slår de et slag for matsvinn. Vi kaster utrolig mye mat og drikke som ikke er dårlig. Mat og drikke som fint kunne vært spist eller drukket.

Derfor lanserer Q-Meieriene melkekartongen med datostempling best før, men ikke dårlig etter, for å oppfordre folk til å se, lukte og smake på melken før den må kastes.

Q-Meieriene var opptatt av å treffe mange med dette budskapet. De var også opptatt av at det skulle kjøres stort. Utendørs var derfor et opplagt valg. JCDecaux ble kontaktet, og i løpet av 9 dager ble det bygget en seks meter høy melkekartong som igjen ble plassert utenfor Norges mest besøkte bygg – Oslo S.

Over 250 000 er med.

Tilstede ved avdukingen av kartongen var: Administrerende direktør i Q-Meieriene Bent Myrdahl, Anne Marie Schrøder i Matvett og kommunikasjonssjef i BIR AS Mette Nygård Havre. Sammen har disse jobbet iherdig for å ta opp kampen mot matsvinn og nå håper de at publikum skal bli med i denne kampen. På melkekartongens ene side kunne man trykke på en knapp for å vise at man er med. For hvert trykk økte tallet på skjermen. Etter to uker på Øvre torg ble det trykket 253 369 ganger.

Les også: Norges Største melkekartong.

Folk i Stavanger er med!
(Saken fortsetter under bildet)

Q-Meieriene Stavanger 07 2017 JCDecaux

Melkekartongen ble også fraktet og montert i Stavanger under Gladmatfestivalen. Engasjementet i Rogaland viste seg også å være stort. Hele 125 420 trykket på knappen i løpet av fire dager!