Jossi_slinde_web_ute

En vekst på ti prosent gjør utendørs til en reklamevinner i 2016.

JCDecaux nyter godt av investeringsvillige mediebyråer som stadig legger større andeler av budsjettene sine i utendørskanalen når de foretar sine vurderinger. De ferske årstallene til Mediebyråforeningen viser at utendørs som kanal vokste med nesten ti prosent i fjor, kun slått av Internett og kino sammenlignet med 2015.

Noe av veksten kan tilskrives den pågående dagligvarekrigen, men dette alene er ikke nok til å forklare den fantastiske utviklingen siste halvdel av 2016 og den formidable inngang på 2017, sier markedsdirektør i JCDecaux Jo-Øystein Slinde.

Hovedforklaringen ligger ganske enkelt i publikumsveksten på de arenaene hvor vi opererer våre reklamekontrakter. Dette gjør våre flater enda mer effektive som reklamebærere, spesielt mot yngre målgrupper. En annen forklaring er at flere og flere annonsører innser at de har overinvestert i sin digitale kommunikasjon og at de nå kritisk utfordrer sine byråer til å gå dette mer etter i sømmene. Les mer på anfo’ sider.

Som en følge av økt etterspørselen har JCDecaux de siste årene også bygget ut sitt digitale nettverk kraftig. Vår digitale omsetning økte med over 30 prosent i 2016. Parallelt med at vi bygger ut kapasiteten, jobber vi også hardt for å gjøre digitale utendørskampanjer enda mer dynamiske. I betydningen mer relevante, mer direkte og dermed mer effektive mot den aktuelle målgruppen, sier Slinde.

SmartContent gir vekst
I Skandinavia forventer PWC at omsetningen fra annonsering via digitale utendørsflater skal ha en årlig økning på 12 prosent frem til 2020.

Nye reklameformater og nye og mer effektive måter å gjøre annonseringen på digitale utendørsflater mer dynamiske, bidrar også til økt vekst.  JCDecaux lanserte i 2016 SmartContent og SOS-barnebyer var en av de første til å ta denne teknologien i bruk i forbindelse med sin juleaksjon.

– JCDecaux og utendørs ble valgt fordi det var viktig for oss å treffe med tyngde mot et stort publikum. Det å være fysisk til stede der folk oppholder seg, bidro også til at vi kom gjennom med budskapet i en travel førjulstid. Synligheten vi fikk gjennom utendørskampanjen bidro til økt trafikk på nettsidene våre. Oslo S var en perfekt arena for å nå ut med dette budskapet, sier Ellen Schau i SOS Barnebyer.

Det var DDB Oslo som stod bak konseptet «Hjem til jul», og målet var å gi 3000 omsorgsløse barn, altså barn som står i umiddelbar fare for å miste omsorgen fra foreldre eller andre voksne – et trygt hjem innen jul. Resultat ble at 3400 barn fikk et julehjem med SOS-barnebyer.