sos-drp-oslo-s-jcdecaux

Hjem til jul med SOS Barnebyer og JCDecaux

Denne julen bestemte SOS Barnebyer seg for benytte JCDecaux og utendørs som en av hovedkanalene i sin juleaksjon. Konseptet Hjem til Jul, utviklet av DDB Oslo, hadde et tydelig og ambisiøst mål: Gi 3000 omsorgsløse barn et nytt hjem innen jul, ved hjelp av nye faddere og donasjoner fra næringslivet.

Det kreative uttrykket tok utgangspunkt i «den magiske julebyen», en interaktiv nettside som viser et mørklagt landskap med 3000 hus www.hjemtiljul.no Her kan man trykke på lysbryteren, bli fadder og dermed tenne lyset i et av de mørke husene. Nettsiden har også en realtime-teller, som til enhver tid viser hvor mange barn man har fått sendt hjem til jul.

Utendørskampanjen hos JCDecaux traff veldig bredt og fordelte seg på togstasjoner og kjøpesentre landet over. Kampanjen gikk også digitalt på Flytoget. Oslo S ble tatt i bruk som en sentral arena for juleaksjonen. God utnyttelse av digitale skjermer, klassiske flater og markedsplasser til verving av nye faddere gjorde at SOS Barnebyer tok eierskap til arenaen.

JCDecaux har de siste årene bygget ut sitt digitale nettverk kraftig. Den siste tiden har vi også jobbet hardt for å gjøre digitale kampanjer dynamiske, i betydningen – mer relevante mot det aktuelle publikumet. Vi lanserte i høst en ny plattform som vi har gitt navnet SmartContent, en plattform som gjør det enkelt å avvikle og planlegge dynamiske kampanjer. SOS Barnebyer var ikke redde for å teste denne nye teknologien, og det er veldig gøy å se at det fungerer. SOS Barnebyer har i kampanje-perioden linket det kreative til realtime-telleren på de digitale reklameflatene. Dette gjør kampanjen relevant, fordi den hele tiden viser publikum nøyaktig hvor mange barn man har klart å sende hjem til jul. For å styrke involveringen ytterligere ble en analog løsning med «den magiske julebyen» og tilhørende lysbryter plassert på Oslo Sentralstasjon og Nationaltheatret stasjon, som ukentlig besøkes av om lag 1,3 millioner reisende.

«Utendørs er viktig fordi det er viktig å treffe med tyngde mot et stort publikum. Det å være fysisk tilstede der folk er bidrar til å komme gjennom med budskapet i en travel førjulstid. Trafikken på vår nettside øker som en følge av utendørskampanjen, og for denne kampanjen var spesielt Oslo S en perfekt arena.» Helene Svabø, Markedsansvarlig Digitale Kanaler i SOS Barnebyer.

sos-stand-oslo-s-1-12-2016-jcdecaux sos-barnebyer-drp-banner-02 eurosize-sos-3-12-2016-jcdecaux