medieprisen-2016

Gull til JCDecaux — Årets Mediekanal

Fredag 28. oktober var store deler av den norske mediebransjen samlet på Mediaforums høstkonferanse i Tønsberg.  I selskap med Starcom (gull mediestrategi) og SMFB Engine (gull mediekreativitet) vant JCDecaux Gull i Medieprisen 2016 i kategorien Mediekanal med en kampanje for flyselskapet Emirates.

Kampanjen «Ditt Dubai» ble utviklet og gjennomført i nært samarbeid med RED Media, Saatchi & Saatchi og ikke minst en modig annonsør.

– Det merkes at innsikten vår salgs- og markedsavdeling besitter tas i bruk av våre annonsører, reklame- og mediebyråer. De mest fremoverlente byråene/annonsørene involverer også våre folk tidlig. De brifer dem nøye og resultatet er medieselgere som brenner for å gjøre nettopp deres utendørskampanje unik. Det at jeg begynner å lure på om selgerne våre bruker for mye tid på ett case er ofte et godt tegn, sier Sales Director, Torgeir Johannessen i JCDecaux. Det er mange hos oss som har jobbet med, eller har vært involvert i, dette Caset. Det er derfor klokt å følge det gamle ordtaket: «Ingen nevnt ingen glemt.» De involverte vet nemlig best hvem de er og jeg er utrolig stolt av dem alle sammen, avslutter Johannessen.

Juryens begrunnelse:

Årets Gull er et case som fra første jurymøte har skilt seg ut ved å score sterkt på alle fem parameter vi juryerte etter. Bruk og utnyttelse av kanalen, resultater, mediets initiativ, unik og innovativ utnyttelse av kanalen. På medieselgerens og kanalens initiativ har løsningen blitt utviklet ved hjelp av  stor åpenhet, kreativt engasjement og  tett trekantsamarbeid med kunde, mediebyrå og sist men ikke minst reklamebyrå.

Caset viser hvor gode resultatene kan bli ved bevisst tilrettelegging, og hva viljen til å skape involvering ved hjelp av enkle effekter kan bidra med.

Løsningen er ett strålende eksempel på hva forståelse og innsikt i egen kanal og målgruppe kan levere når en massekommunikasjonskanal ikke kun brukes som en frekvenskanal alene men via skreddersøm skaper engasjement i bybildet. Der folk lever, overlever og drømmer. Folk er folk men folk har også ulike behov og livsfaser som gjenspeiler seg i hvilke drømmer og ønsker de har. Selv om denne løsningen har bevist at det er forskjell på befolkningen på Grünerløkka og i Oslo sentrum har denne løsningens  63 timers involvering vist at vi har en ting til felles:

Utrolig mange har lyst til å reise med Emirates til Dubai!

Les mer om caset her.