BBC Earth Innovate JCDecaux

Først i Norge med augmented reality

BBC er først i Norge med augmented reality-teknologi i utendørskanalen. BBC lanserer i disse dager to nye kanaler: BBC earth og BBC BRIT. Til lanseringen har de gått nye veier for å oppnå oppmerksomhet.

De tok i bruk helt ny teknologi og var de første i Norge som gjennomførte denne type kampanje. Et kamera filmer live fra den ene siden av leskuret, mens en TV viser bildet motsatt vei, slik at de som ser på skjermen oppfatter bildet som et «vindu». Så legges det til animasjoner, slik at du får løpende pingviner og snikende slanger på livebildet. Dette til stor overraskelse for de ventende.

“Denne teknologien har aldri vært brukt i Norge før, så det er alltid stas å være først ute. Vi har sett lignende cases fra utlandet, med stor suksess, så forventingene var store til dette prosjektet. Da er det spesielt gøy å se at de innfris og at løsningen gir publikum de reaksjonene vi hadde håpet på” sier Richard Öström i PS Live.

“Dette er et resultat av et godt samarbeid, hvor vi har vært nøye på planleggingen” sier kundeansvarlig Marius Valle i JCDecaux. “Når man ser reaksjonene og engasjementet til publikum, så er det et godt bevis på hva denne kanalen kan tilføye en kampanje”, avslutter Valle.

Den tekniske løsningen ble satt opp på tre sentrale lokasjoner i Oslo: Aker Brygge, Byporten og Sagene. Kampanjen var live i to uker.