mupi-nfc-mobil-3-700x350

Daft Punk og Sony Music med interaktive plakater

Sony Music lanserte Daft Punk’ siste album hos JCDecaux med 50 interaktive plakater i Oslo, Stavanger og Bergen. På siden av plakaten var det festet et merke med en QR-kode, samt en NFC-brikke. NFC-brikken gjør at man ved å holde mobilen inntil plakaten, automatisk blir tatt inn på landingssiden for kampanjen, der man kan høre på albumet. Det er første gang en slik løsning blitt gjort i Norge. Kampanjen varte i en uke.

Resultatene viser at publikum ønsket å benytte både NFC og QR-kodene. 40 % av disse førte til en såkalt “convertion” ved å kjøpe eller strømme albumet via ulike tjenester. Sammenlignet med lignende kampanjer i England er dette tallet høyt.

”Sony Music Norway synes det er svært spennende å være med å teste ut ny teknologi som gjør veien til musikken enda kortere for konsumenten. Vi var svært spent på hvor mange som ville ta seg bryet med å sveipe eller skanne Daft Punk-plakatene og er godt fornøyde med resultatet. Litt problemer med at noen synes det er stas å vandalisere, opplevde vi at klistremerkene ble fjernet eller flyttet på, men der har JCDecaux et godt apparat som er ute å retter opp hver dag. For fremtiden bør det kanskje finnes en måte å implementere dette i selve ”boksen”.

Med forventningene til det nye Daft Punk-albumet og med all PR som har vært i forkant, visste vi at motivet allerede var ganske godt kjent for målgruppen, men det er aldri en garanti for engasjementet til folk. Vi vil nå se på nye muligheter til å bruke NFC og lyd for å engasjere der ute og ser frem til mange spennende kampanjer med JCDecaux.” sier Cecilie Priscilla Norseth, International marketing manager, Sony Music

NFC løsningen er levert av Zappit, som har levert en rekke NFC-kampanjer i samarbeid med JCDecuax i England. Nå også i Norge.

Mark Fraser, CEO og grunnlegger av Zappit uttaler:

Results
“Overall we are very pleased with how the Daft Punk campaign performed. The percentage of people who downloaded the album after interacting with a poster was over 40%. As the leading mobile platform for out-of-home, we have powered many NFC campaigns and in comparison this campaign achieved very good results.”

Penetration
“Although consumer awareness of the technology remains relatively low across Europe, the number of NFC enabled smartphones is significantly rising. We expect both awareness and penetration to continue on the same trajectory as retailers, banks and ISP’s invest further. In 2013 Deloitte predicts around 300 million NFC smartphones to be sold in 2013. We estimate that there are currently over 8 million NFC enabled smartphones in the UK.”

Mark is CEO and founder of Zappit, the mobile technology firm that powers out-of-home advertiser engagement with consumers, using NFC, QR, SMS and other mobile technology. Mark has extensive experience in the mobile space, including stints at some of the world’s leading agencies, devising and implementing mobile engagement strategies for global brands.

mupi-nfc-mobil-2-700x350 mupi-nfc-mobil-700x350